Jouw sessie gaat zo vervallen wegens inactiviteit. Klik OK om de tijd te verlengen met een extra 120 minuten.
Het duurzame en verantwoorde aanbod van Manutan
Wij nemen onze rol als leverancier en verkooppartner héél serieus en zijn toegewijd om jou te ondersteunen in jouw MVO-aanpak.
Ons assortiment
De Manutan Group
zet zich in voor
zet zich in voor
28.000
van onze producten
voldoen aan onze
eco-verantwoordelijkheidsvoorwaarden.
van onze producten
voldoen aan onze
eco-verantwoordelijkheidsvoorwaarden.
71%
van onze producten
zijn geproduceerd in Europa.
van onze producten
zijn geproduceerd in Europa.
Ons doel
is dat
80%
van onze leveranciers zich aansluit bij onze ethische principes.
is dat
80%
van onze leveranciers zich aansluit bij onze ethische principes.
Onze milieuvriendelijke producten en diensten.
Manutan verkoopt meer dan 28.000 duurzame en verantwoorde producten die makkelijk te herkennen zijn aan dit icoontje:
Bij Manutan is een product milieuvriendelijk en verantwoord als:
- Het een erkend label draagt (bijv. EU Ecolabel, PEFC, enz)
- En/of het van minimaal 25% gerecyclede materialen is gemaakt.
- En/of er gebruik wordt gemaakt van tweedehands materialen (gebruikt of gereviseerd)
Naast de milieuvriendelijke producten die aan bovenstaande definitie(s) voldoen, verkopen we een groot aantal producten dat voldoet aan andere milieuaspecten (gerecycleerd, recycleerbare verpakking, recycleerbare producten, enz.).
Een speciaal team verzamelt en controleert alle documentatie en certificaten vanuit onze fabrikanten en leveranciers op het gebied van relevante milieuaspecten en regelgeving.
Al onze producten zijn van een bewezen hoge kwaliteit, dit wordt bevestigd door de beoordelingen van onze eigen klanten. Jullie beoordelen onze producten met een gemiddelde van 4,4 van de 5 punten. Verder hebben alle Manutan EXPERT artikelen 10 jaar garantie, een echt teken van vertrouwen en kwaliteit.
Oorsprong van producten
Om zo transparant mogelijk te zijn naar onze klanten binnen de uitgebreide productkeuze, benadrukken wij vanuit Manutan ook de herkomst van een product als belangrijk aspect.
Op onze website wordt dit overzichtelijk aangegeven door een logo met de vlag van het betreffende land of geografisch gebied, zie onderstaande voorbeelden:
Producten gemaakt in Frankrijk | Producten gemaakt in Europa |
Zoals gedefinieerd door het douanewetboek van de Europese Unie (DWU), is het land van oorsprong van een product de plaats waar het de "laatste substantiële be- of verwerking" heeft ondergaan (Art. 60(2) DWU).
Manutan's Environmental Impact Score voor producten
Manutan introduceert een milieu-impactscore voor het doen van weloverwogen aankopen, het analyseren van de levenscyclus van producten en het betrekken van leveranciers bij eco-design.
Lees meerOntdek onze
milieuvriendelijke producten
De Manutan aanpak om een verantwoorde aankoopstrategie te implementeren
Naast het aanbieden van milieu- en eco-verantwoorde producten en het rekeninghouden met de oorsprong van producten, heeft Manutan een nieuwe aanpak ontwikkeld om je nog beter te ondersteunen bij jouw MVO-beleid. Op Manutan webshop kan je nu alle producten filteren op ecologische en sociale impact.
Deze aanpak is intern ontwikkeld na een studiefase in samenwerking met klanten en prospects en is uniek en innovatief op het gebied van B2B e-commerce. Daarbij is rekening gehouden met de sociale aspecten en het commitment van leveranciers. De ambitie is om volledige informatie te verstrekken bij al onze producten. Dit doen wij op basis van geverifieerd bewijs over 5 milieu- en sociale kwesties: behoud van hulpbronnen, afvalreductie, vermindering van de CO2-voetafdruk, sociale inclusie en gezondheid en welzijn van gebruikers.
Samenvattend biedt Manutan haar klanten de criteria om te helpen bij het implementeren van een eigen verantwoorde aankoopstrategie door bewuste productselectie, terwijl het de leveranciers aanmoedigt die de juiste informatie verstrekken.
Leveranciers en partners
In overeenstemming met onze missie “ondernemen voor een betere wereld” betrekt de Manutan groep haar leveranciers en partners bij het concept van verantwoord ondernemen.
Waardoor er een gemeenschappelijke benadering bij het verantwoord aankopen is geïntroduceerd, gericht op de milieu- en sociale praktijken en impact van onze partners.
Hiermee bevorderen we een groter verantwoordelijkheidsgevoel en naleving van de internationale normen met betrekking op onze grondrechten bij onze leveranciers en hun onderaannemers in de hele supply chain.
Deze betrokkenheid wordt vergroot door de naleving van onze leveranciers en partners van onze richtlijnen voor verantwoorde aankopen en onze groepsgedragscode. Wanneer leveranciers akkoord geven, nemen ze deel aan een proces van continue verbetering van de productiemethoden, zoals verwacht van de Manutan Group, en verbinden zich ertoe te voldoen aan elk verzoek om informatie en/of audits van ons.
Conclusie
De strategie en activiteiten van Manutan zijn gericht op duurzame ontwikkeling. Dit is een belangrijk aspect van ons aankoopbeleid. Maatschappelijke verantwoordelijkheid van leveranciers is een belangrijk selectiecriterium. Manutan zorgt ervoor dat de leveranciers worden geselecteerd die zich inzetten voor duurzame ontwikkeling.
Bekijk onze shop
Duurzaam kopen
Labels en certificering
Gelanceerd in 1992, voldoet het EU Ecolabel aan de eisen van de norm ISO 14024. Het garandeert een reductie van de milieu-impact gedurende de hele levenscyclus van het product (effectiviteit bij lage tempraturen, biologische afbreekbaarheid, nauwkeurige dosering, vermijden van overmatige verpakking, klimaatverandering, gebruik van minerale en fossiele hulpbronnen, aquatische ecotoxiciteit, landgebruik, enz.).
Dit keurmerk, opgericht in 1991, garandeert dat de producten worden geproduceerd met zo min mogelijke impact op het milieu (verbod op gevaarlijke stoffen, vermijden van verpakkingen, natuurlijke ingrediënten, biologische landbouw, enz.). Het ECOCERT-certificaat heeft verschillende niveaus:
- Het Ecocert-textiellabel geeft aan dat het textiel gemaakt is van natuurlijke vezels of vezels van hernieuwbare of gerecycleerde materialen.
- Het Ecocert "ecodetergent" label geeft aan dat een wasmiddel maximaal 5% synthetische ingrediënten bevat
- Het Ecocert-keurmerk voor ecologische cosmetica houdt in dat een cosmetisch product een minimaal aandeel biologisch geteelde en natuurlijke ingrediënten bevat.
- Het Ecocert-keurmerk voor ecologische wasmiddelen betekent dat een wasmiddel minimaal 95% natuurlijke ingrediënten en 10% ecologische ingrediënten bevat.
- Het Ecocert keurmerk "Fair" geeft aan dat de producten uit eerlijke handel komen.
- Het Ecocert-textiellabel geeft aan dat het textiel gemaakt is van natuurlijke vezels of vezels van hernieuwbare of gerecycleerde materialen.
- Het Ecocert "ecodetergent" label geeft aan dat een wasmiddel maximaal 5% synthetische ingrediënten bevat
- Het Ecocert-keurmerk voor ecologische cosmetica houdt in dat een cosmetisch product een minimaal aandeel biologisch geteelde en natuurlijke ingrediënten bevat.
- Het Ecocert-keurmerk voor ecologische wasmiddelen betekent dat een wasmiddel minimaal 95% natuurlijke ingrediënten en 10% ecologische ingrediënten bevat.
- Het Ecocert keurmerk "Fair" geeft aan dat de producten uit eerlijke handel komen.
De Blauwe Engel is een Duits label voor ecologische producten, geïntroduceerd in 1978 door het Duitse Ministerie van Binnenlandse Zaken. Het certificaat kan worden aangevraagd voor huishoudelijke producten (wasmiddelen, papier of elektrische apparaten) of bouwmaterialen (vloerbedekking, isolatiematerialen, enz.), en ook diensten (autodelen, ongediertebestrijding, enz.) kunnen dit certificaat krijgen. Het keurmerk garandeert dat de producten en/of diensten milieuvriendelijk zijn.
Dit zegel, geïntroduceerd in 2005, garandeert dat het product minder belastend is voor het milieu. Het bestaat uit drie hoofdcomponenten:
- Materiaalefficiëntie: overmatige verpakking vermijden en recycleerbare verpakkingen gebruiken;
- Milieuveiligheid: verificatie dat de ingrediënten geen schadelijke effecten op het milieu kunnen hebben;
- Consumentenvoorlichting: in het bijzonder met betrekking tot de dosering en het verbruik van water en energie.
- Materiaalefficiëntie: overmatige verpakking vermijden en recycleerbare verpakkingen gebruiken;
- Milieuveiligheid: verificatie dat de ingrediënten geen schadelijke effecten op het milieu kunnen hebben;
- Consumentenvoorlichting: in het bijzonder met betrekking tot de dosering en het verbruik van water en energie.
Dit label is opgericht in 1999 en verwijst naar houtproductie. Het heeft als doel het garanderen dat de houtvezels die worden gebruikt om producten te vervaardigen, afkomstig zijn uit duurzaam beheerde bossen:
- PEFC-gecertificeerd: product met tussen 30% en 100% PEFC-gecertificeerde nieuwe vezels (in massa).
- PEFC "Recycled": Product dat tussen 70% en 100% gerecycleerde vezels bevat (in massa).
- PEFC-gecertificeerd: product met tussen 30% en 100% PEFC-gecertificeerde nieuwe vezels (in massa).
- PEFC "Recycled": Product dat tussen 70% en 100% gerecycleerde vezels bevat (in massa).
Dit label, opgericht in 2002, garandeert biologisch afbreekbare of recyclebare producten waarvan het ontwerp gebaseerd is op hernieuwbare energiebronnen. Het bestrijkt vijf gebieden: toxiciteit van de gebruikte materialen, hergebruik van materialen, energie, water en maatschappelijke verantwoordelijkheid.