Aankoopgids: hoe kies je de juiste collectieve werkplaatsuitrusting bij Manutan?

Veiligheid en hygiëne op de werkvloer

Hoewel het werk in werkplaatsen diverse activiteiten omvat, is het doel van de uitrusting altijd hetzelfde: het draagt bij aan de creatie van een ergonomische werkomgeving die zowel het welzijn als de productiviteit bevordert. Om ervoor te zorgen dat deze doelstellingen worden gehaald, is het essentieel om het juiste meubilair en de juiste hulpmiddelen te kiezen en de lay-out zorgvuldig te ontwerpen. De werkplaatsuitrusting maakt ook deel uit van het MVO-beleid (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) van de organisatie, verbetert de arbeidsomstandigheden en maakt deel uit van de verantwoorde inkoopstrategie.

Werkplaatsindeling voor gezond werken veilig werken en productiviteit

De belangrijkste principes van een effectieve werkplaatsindeling

De juiste indeling van de werkplaats hangt af van een combinatie van factoren. Eén van de belangrijkste aandachtsgebieden is het welzijn van werknemers. Als het gaat om de arbeidsomstandigheden, is de gezondheid van onze teams de hoogste prioriteit.

Aandoeningen aan het bewegingsapparaat komen vaak voor bij mensen die in de handling werken. Aandacht voor het welzijn van de operators op de werkvloer helpt de productiviteit te verbeteren en de kosten van ziekteverzuim binnen het bedrijf te verlagen.

Trainingen over ergonomisch werken maken deel uit van de preventie van aandoeningen aan het bewegingsapparaat. Ergonomisch meubilair en een ergonomische indeling en hulpmiddelen hebben verschillende functies:

  • Ze ondersteunen bij fysieke inspanning, bijvoorbeeld met hefapparatuur en werkplaatstrolleys;

  • Ze zorgen voor een goede houding tijdens het werk;

  • Ze kunnen worden aangepast aan lichaamsvormen door afstelmogelijkheden;

  • Ze verminderen de sleur van repetitieve bewegingen;

  • Ze verzekeren en verbeteren veiligheid van personen.

De bedrijfswereld ondergaat een digitale transformatie die het mogelijk maakt om de zwaarste taken te automatiseren. Zo helpen machines bijvoorbeeld in het magazijn bij handling en opslag en voorkomen ze repetitieve bewegingen.

Naast automatisering zorgt het magazijn 4.0 voor een beter voorraadbeheer met minder onnodige handelingen en fouten, met name bij het verpakken van pakketten. De keuze van werkplaatsuitrusting moet hand in hand gaan met deze metamorfose en zorgen voor flexibiliteit als het gaat om de indeling van ruimtes.

Lean Management in het hart van werkplaatsinrichting

Lean Management is een concept dat ontstaan is in de productie-industrie. Dit is een organisatiemethode die ontworpen is om niet-essentiële taken en verspilling te verminderen om de efficiëntie te verbeteren. Lean omvat vijf belangrijke stappen om de omstandigheden in de werkomgeving te optimaliseren, gebaseerd op de Japanse 5S-methode:

  • Seiri betekent sorteren, verwijderen en wegdoen wat overbodig is. Deze fase moedigt ons aan om onze uitrusting zo te organiseren dat wat het vaakst wordt gebruikt het gemakkelijkst te pakken is;

  • Seiton verwijst naar opruimen, zodat iedereen zijn gereedschap gemakkelijk kan vinden;

  • Seiso verwijst naar reiniging, wat essentieel voor de veiligheid van de operators en een soepele organisatie;

  • Seiketsu, oftewel standaardiseren, komt overeen met het creëren van procedures;

  • Shitsuke is een stap die striktheid en respect aanduidt. Hierbij worden de bestaande regels toepast en zo nodig aangepast.

Het Manutan EXPERT-assortiment aan werkplaatsuitrusting maakt het eenvoudig om deze methode toe te passen. Bijvoorbeeld met behulp van onze kasten met transparante deuren en geperforeerde panelen. De gereedschappen en voorraden zijn hierdoor in één oogopslag zichtbaar (Seiton). Hiervoor moet het hele team uiteraard op de hoogte zijn van de organisatiemethode die moet worden gebruikt bij het opbergen (Seiketsu) en de gereedschappen na gebruik correct terugplaatsen (Shitsuke). Dit type meubilair maakt het ook mogelijk om schoonmaakaccessoires uit te stallen, zodat iedereen kan bijdragen aan het schoonhouden van de ruimte. Kleurcodering en uitsparingen voor etiketten maken organisatie ook gemakkelijk.

Voor de organisatie van een werkplaats is Lean Management een bron van efficiëntie, productiviteit en veiligheid. Deze methode kan ook bijdragen aan een betere ergonomie op de werkplek.

Waarop moet je letten bij de keuze van werkplaatsmeubilair?

Bij de aanschaf van geschikt werkplaatsmeubilair moet je rekening houden met een aantal factoren.

Materialen van goede kwaliteit

Of het nu om financiële redenen is of het een ecologisch verantwoorde maatregel is, het is een goed idee om kwaliteitsmaterialen te kiezen die de duurzaamheid van je meubels en gereedschap garanderen. De materialen moeten zich kunnen aanpassen aan de omgeving (vooral kou, vochtigheid, blootstelling aan chemicaliën, enz.) Bij de keuze van kasten moet men er bijvoorbeeld voor zorgen dat de planken het gewicht kunnen dragen van wat er wordt opgeslagen.

Wat materialen betreft, wordt staal vaak gebruikt voor werkplaatsuitrusting. Maar ook hout kan hier perfect tot zijn recht komen. In dit geval kun je kiezen voor lokaal gewonnen hout uit verantwoord beheerde bossen, herkenbaar aan het FSC-label1.

Over het algemeen bieden keurmerken een betrouwbare indicatie van de productkwaliteit. Een goede prijs-kwaliteitverhouding is ook te herkennen aan de garantie van 10 jaar, zoals het geval is bij Manutan EXPERT.

Een duurzame coating

Het type coating draagt ook bij aan de duurzaamheid van de meubels. Epoxyverf is zeer goed bestand tegen slijtage, krassen en corrosie. Werkbanken en stoelen die dagelijks worden gebruikt raken snel beschadigd. De juiste verf voorkomt voortijdige slijtage.

Betrouwbare leveranciers

Het is ook heel belangrijk om een betrouwbare leverancier te kiezen. Manutan EXPERT biedt oplossingen op maat om de inkoopstrategieën van zijn klanten te ondersteunen. Als je meubilair en werkplaatsgereedschap van hetzelfde merk en uit hetzelfde assortiment koopt, is het eenvoudiger om te zorgen voor compatibiliteit tussen opbergmodules, lades en sloten.

Ergonomie

Op het gebied van ergonomie kan veelzijdig werkplaatsmeubilair veel mogelijkheden bieden. Werkplaatsstoelen kunnen bijvoorbeeld ergonomisch gevormd zijn met onder andere verstelbare rugleuningen. Werkbanken en rolwagens kunnen in hoogte versteld worden.

Het is duidelijk: om ervoor te zorgen dat de werkplaatsuitrusting effectief is, moet deze correct worden gebruikt. Om dit te bereiken kan het nodig zijn om gebruikers te trainen of zelfs een coördinator op het gebied van ergonomie aan te stellen binnen de werkplaats. Deze coördinator ondersteunt de teams bij het kiezen van de juiste instellingen voor de uitrusting.

De sleutels tot een ergonomische werkomgeving

De ergonomie van de werkomgeving hangt af van een aantal factoren waarmee rekening moet worden gehouden.

Denk aan de ergonomische indeling van de werkplaats

De term 'ergonomische inrichting' wordt gebruikt omdat deze verwijst naar meer dan alleen het meubilair en de gereedschappen zelf. De ergonomie van een werkplaats moet zorgen voor een veilige werkomgeving en een soepele organisatie van het werk bevorderen. Er zijn drie soorten ergonomie:

  • Fysieke ergonomie heeft te maken met lichaamshouding en de lichamelijke belasting op de werkplek;

  • Cognitieve ergonomie heeft betrekking op de relatie tussen mentale processen en de uit te voeren taken;

  • Organisatorische ergonomie heeft betrekking op processen en methoden.

Ergonomie moet daarom als een geheel worden beschouwd. Naast het kiezen van nieuw meubilair en gereedschap moet je ook rekening houden met het onderhoud van de uitrusting.

Daarnaast moet er voldoende ruimte zijn in de werkplaats, zodat elke operator zich vrij kan bewegen. Sommige werk- en schoonmaakbenodigdheden moeten dicht bij de werkbanken worden opgeborgen. In andere gevallen kan het verder uit elkaar plaatsen van opslag- en productieruimtes werknemers aanmoedigen om te lopen tijdens hun werkdag.

De kwaliteit van lucht en geluid waarborgen

Werkplekken moeten voorzien zijn een geschikt ventilatiesysteem en een goede indeling van de rekken, zodat een goede luchtcirculatie kan worden gegarandeerd.

Naast de luchtkwaliteit moet er ook rekening worden gehouden met de akoestische omgeving. De constante aanwezigheid van lawaai verhoogt de stress. De ideale oplossing is om het aantal mensen dat wordt blootgesteld aan direct lawaai te minimaliseren door de machineruimtes te isoleren van de rest van de werkplaats. Mensen die in de buurt werken moeten geschikte persoonlijke beschermingsmiddelen dragen.

De teams beschermen

Bepaalde beschermingsmiddelen verminderen risico's en inspanningen. Dit is met name het geval voor:

  • Hydraulische heftafels;

  • Voetensteunen;

  • Ondersteunende riemen;

  • Antivermoeidheidsmatten.

Op plaatsen waar water of andere vloeistoffen gemorst kunnen worden, kunnen antislipmatten worden gebruikt.

De keuze van de uitrusting moet gebaseerd zijn op de analyse van de werklast en beperkingen van de mensen. Het is essentieel om een fase van observatie en analyse van praktijken te doorlopen. Elke specifieke werkplek moet opnieuw worden bekeken om er zeker van te zijn dat elke operator over het juiste meubilair, de juiste gereedschappen en de juiste beschermingsmiddelen beschikt.

Verantwoorde inkopen en werkplaatsuitrusting met elkaar in overeenstemming brengen

Voor werkplaatsmanagers is het milieu een belangrijk aandachtspunt geworden. Om de milieu-impact van een werkplaats te verminderen kun je bijvoorbeeld overschakelen op schone energie, de verlichting aanpassen, de isolatie verbeteren of verspilling verminderen. De inzet van de werkplaatsen voor MVO wordt ook weerspiegeld in de keuzes die ze maken bij de aanschaf van een aangepaste uitrusting.

Ecologisch verantwoorde producten worden als zodanig herkend als ze meer dan 25% gerecycled materiaal bevatten en/of als ze tweedehands zijn en/of als ze voorzien zijn van milieukeurmerken die op nationaal of internationaal niveau zijn erkend.

Deze keurmerken geven aan dat de producten regelmatig worden gecontroleerd door onafhankelijke instanties of dat de fabrikant voldoet aan de specificaties van deze instanties. Bijvoorbeeld door middel van het Europese Ecolabel kunnen producten die zijn ontworpen door leveranciers die al in de ontwerpfase rekening houden met milieukwesties eenvoudig worden herkent.

Om werkplaatsmeubilair en -gereedschap deel te laten uitmaken van de verantwoorde inkoopstrategie, moet er rekening worden gehouden met een aantal kenmerken. Ze kunnen worden gemaakt van gerecyclede en recyclebare materialen of worden verzonden in gerecyclede en recyclebare verpakkingen. Het kan ook een goed idee zijn om te kiezen voor lokaal geproduceerde producten om de ecologische voetafdruk van het transport te minimaliseren.

Zoals hierboven vermeld, moet een product bij Manutan EXPERT aan bepaalde criteria voldoen om als ecologisch verantwoord te worden beschouwd:

  • Het moet voorzien zijn van een erkend milieulabel;

  • En/of gemaakt zijn van minstens 25% gerecycled materiaal;

  • En/of een tweedehands product zijn.

  • De markt voor tweedehands en gereviseerde producten heeft de afgelopen jaren mede dankzij het overheidsbeleid een hoge vlucht genomen. Het bestrijkt allerlei gebieden, waaronder werkplaatsuitrusting.

De topproducten op het gebied van werkplaatsuitrusting

Een aantal alledaagse producten zijn essentieel om de werkplaats uit te rusten en het werk van de operators gemakkelijker te maken. Hieronder enkele voorbeelden:

Werkplaatskasten

Deze kasten bieden een groot aantal opties op het gebied van robuustheid, diepte en hoogte, deurtype en compartimentering. Deze criteria moeten worden aangepast aan het gewicht, het volume en de aard van de op te bergen producten.

Het meest voorkomende type deur is de draaideur. Voor een kleinere ruimte kan men beter kiezen voor schuifdeuren of gordijnen. In alle gevallen is het essentieel om de werkplaats op te meten voordat je een aankoop doet, zodat je de afmetingen van de meubels kunt vergelijken.

Werkbanken en montagewerkplekken

Dit meubilair combineert comfort, functionaliteit en veiligheid om het werk efficiënter te maken. De verschillende beschikbare modellen kunnen worden aangepast aan het soort werk (timmerwerk, elektronica, enz.) en de werkruimte. Er zijn vaste, in hoogte verstelbare en mobiele werkbanken.

Er zijn ook accessoires verkrijgbaar om het belangrijkste gereedschap binnen handbereik te houden. Je kunt er ook een contactdoos aan bevestigen waaraan je bijvoorbeeld gereedschap voor montage- en laswerkzaamheden kunt aansluiten of waarmee je de accu van een apparaat kunt opladen. Een werkbank kan ook houders bevatten voor doppen, steeksleutels, spantangen, schroevendraaiers of compressoraccessoires. Bakken kunnen op een kantelbare plank worden geplaatst en een monitor kan aan een telescopische arm worden bevestigd.

Zit/sta-stoelen en krukjes

Zit/sta-stoelen en krukjes zijn op zichzelf staande werkinstrumenten. Werkplaatsstoelen moeten bijvoorbeeld kunnen worden aangepast aan de werksituatie en lichaamsbouw van elke persoon.

Ze moeten je in staat stellen om zonder beperkingen van houding te veranderen, op te staan en te gaan zitten. Een goede werkplaatsstoel zorgt ervoor dat je comfortabel kunt werken.

Download onze whitepaper 'Hoe kies ik het juiste werkplaatsmeubilair' om erachter te komen wat je op dit moment nodig hebt.

Manutan helpt je graag

Meer weten? Op onze blog verzamelen we handige info, advies en praktische tips. Zo kun je je werkplek duurzaam en ergonomisch inrichten, en optimaal laten functioneren.

Vind je niet wat je zoekt? De helpdesk van Manutan staat altijd voor je klaar met extra info en advies op maat. Vul hieronder je gegevens in en bezorg ons je vraag. We helpen je zo snel mogelijk verder.

Name
Bedrijfsnaam
Contact
Whitepaper

Hou je totale eigendomskosten (TCO) in toom dankzij E-procurement

Download de whitepaper

Auteur

author image
ManutanGeschreven op 26 februari 2024

Heb je een vraag? Aarzel zeker niet om ons te contacteren!

Contact/info

Gerelateerde Artikels