Nu in onze samenleving steeds meer aandacht gaat naar sociale en milieukwesties, is het een must dat je mvo in het aankoopbeleid en ook in het algemene beleid van jouw bedrijf opneemt. Zo houden bedrijven meer en meer rekening met prioritaire thema’s zoals een kleinere impact op het milieu of ethische aankopen. De samenwerking met leveranciers is daarvoor een essentiële hefboom.
Whitepaper: hoe neem je mvo op in het aankoopbeleid van jouw bedrijf?
Slim en efficiënt werkenDe opkomst van mvo
De Europese Commissie definieert mvo als “een begrip [dat gebruikt wordt] om aan te geven dat bedrijven in het kader van hun bedrijfsactiviteiten en in hun relaties met andere partijen vrijwillig aandacht aan sociale kwesties en het milieu schenken”. Die aanpak toepassen is van essentieel belang voor de ontwikkeling en de duurzaamheid van een bedrijf.
Je integreert mvo in de eerste plaats op een strategische dienst in het bedrijf: de aankoopafdeling. De toeleveringsketen is namelijk een echt uitstalraam voor je engagement en toezeggingen. Die keten is verantwoordelijk voor 50 tot 70 % van de impact die je bedrijf heeft op het milieu en op de samenleving. Daarom is het zeer belangrijk het aankoopproces te herzien en mvo erin te integreren.
Afhankelijk van de acties die je onderneemt, helpt mvo de mentaliteit binnen je bedrijf stap voor stap te veranderen. Het resultaat? Meer verantwoorde en minder milieubelastende aankopen.
Hoe voer je een verantwoord aankoopbeleid in?
Een verantwoord aankoopbeleid begint bij mvo opnemen in het beleid van jouw bedrijf, op basis van verschillende factoren. Niet elke factor is even belangrijk voor jouw bedrijf, maar ze hebben allemaal te maken met jouw impact op het milieu en de samenleving.
De impact op het milieu beperken
Het milieu baart de wereld veel zorgen op dit moment. Daarom moeten bedrijven ook maatregelen nemen om hun impact op het milieu te beperken. Hun toezeggingen omvatten maatregelen zoals:
de hoeveelheid afval terugdringen;
hun energie- en waterverbruik slim beheren;
hun koolstofvoetafdruk verkleinen;
…
Om de impact van het aankoopbeleid te beperken, kan een bedrijf ook een groenere logistiek toepassen en zijn leveranciers zorgvuldig uitkiezen. Het kan ook inzetten op de circulaire economie, waarvan het belang de komende jaren nog zal toenemen. In oktober 2020 schatten Zweedse onderzoekers dat de circulaire economie tegen 2030 op Europese schaal tot 535 miljard euro aan besparingen kan opleveren.
Om iets aan hun impact op het milieu te doen, volgen bedrijven een strategie van ‘kleine stappen’. De eerste stap is zo veel mogelijk lokaal aankopen. Lokale aankopen zijn goed voor het milieu, maar hebben ook tal van andere voordelen: snellere reacties, een betere controle en een goedkopere toeleveringsketen. Producten met een mvo-label zijn ook een interessante oplossing, net als gerationaliseerde leveringen (bijvoorbeeld door een analyse van de levertijden, massabestellingen of gestroomlijnde bestellingen).
Voor ethische aankopen kiezen
Wie mvo in het aankoopbeleid van zijn bedrijf wil opnemen, kan niet om ethische aankopen heen. De nadruk ligt daarbij op het menselijke aspect: de mensenrechten naleven, gelijkheid van man en vrouw garanderen, rekening houden met de behoeften van iedereen …
Ethische aankopen hebben dus een impact op de menselijke waardigheid en de naleving van de rechten van medewerkers. Daaronder vallen verschillende aspecten, zoals gezondheid en veiligheid, inclusiviteit, arbeidsomstandigheden … Op die manier toont de leverancier dat hij zich bezighoudt met het welzijn op het werk.
Veel bedrijven zijn bezorgd over hun algemene impact en hun imago. Ze houden daarom bij de selectie van leveranciers rekening met de ethische praktijken van hun nieuwe partner. Ze nemen diens prestaties onder de loep, maar zoeken ook naar praktijken die in strijd zijn met hun ethiek en zetten die recht.
De toezeggingen van Manutan
Voor een duurzaam aankoopprogramma moet je nauw samenwerken met je leveranciers, dat staat vast. Voor haalbare verantwoordelijke toezeggingen is het namelijk van groot belang dat leverancier en bedrijf dezelfde waarden delen, vooral wat betreft de ontwikkeling en uitvoering van een doeltreffende mvo-strategie.
Manutan is een bedrijf dat zich inzet voor duurzame ontwikkeling. Onze mvo-aanpak uit zich in verschillende acties:
de CO2-uitstoot beperken;
meer verantwoord consumeren;
het welzijn op het werk bevorderen;
zich inzetten voor inclusiviteit.
Het is in het belang van alle bedrijven om rekening te houden met mvo-belangen. Daarom ondersteunt Manutan bedrijven met verantwoorde producten die het welzijn van hun medewerkers ten goede komen.
Professionals die een beroep doen op de diensten van Manutan, krijgen ook degelijk advies over de verschillende strategieën, waaronder goede praktijken voor een doeltreffend en verantwoord aankoopbeleid.
Om bedrijven wegwijs te maken, heeft Manutan een whitepaper opgesteld waarin het de correlatie tussen mvo en een effectief aankoopbeleid belicht. Dankzij die whitepaper komen professionals ook meer te weten over hoe ze mvo het best in hun aankoopstrategie opnemen. Ze leren hun bedrijf te ontwikkelen en tegelijk tegemoet te komen aan de huidige zorgen over het milieu en de samenleving.
Kom je graag te weten hoe je mvo opneemt in het aankoopbeleid van jouw bedrijf? Download onze whitepaper ‘Aankoopbeleid en mvo’.