In de aankoopafdeling van elk bedrijf vind je een waaier aan verschillende profielen die misschien wel net zo uiteenlopend zijn als het dierenrijk. Hoewel alle aankopers dezelfde drie strategische uitdagingen aangaan, zijn ze allemaal uniek door hun vaardigheden, persoonlijkheid, strategie … Net zoals in de dierenwereld zijn er op de aankoopafdeling tal van ‘soorten’ te ontdekken die zich elk op een andere manier gedragen.
Welk dier ben jij in de aankoopjungle?
Slim en efficiënt werkenIn dit artikel ontdek je op basis van jouw persoonlijke karaktertrekken welk dier het best bij jouw profiel als aankoper past:
De vos: slim en nauwkeurig
De beer: sterk en indrukwekkend
De haai: intuïtief
De wolf: geduldig en volhardend
De hond: loyaal en betrouwbaar
De arend: altijd met het volledige plaatje voor ogen
De octopus: zelfredzame multitasker
De bever: vindingrijk en methodisch
De dolfijn: empathisch en solidair
De mier: onvermoeibare werker
Slim en nauwkeurig, zoals de vos
Je bent een durver, maar je gaat niet roekeloos te werk. Soms ben je discreet, maar je werkt steeds uiterst nauwkeurig. Alles wat je doet, is zorgvuldig berekend. Je houdt je blik steeds op het doel, en je slimheid is je beste vriend om dit doel te bereiken.
Herken je jezelf in deze beschrijving? Dan ben jij op de aankoopafdeling wat de vos al eeuwen is in het verhaal Reinaert de Vos! Je houdt van de onafhankelijkheid die je pientere brein je heeft opgeleverd.
Sterk en indrukwekkend, zoals de beer
Je bent de mastodont van de aankoopafdeling: massief en imposant. Wee degene die zich laat misleiden door de logge indruk die je soms wekt, of die een rustig karakter verwart met onoplettendheid. Voor hij het goed en wel beseft, sta jij op je achterpoten en laat je zien waarom de beer een van de meest angstaanjagende roofdieren op aarde is!
De beer mag dan wel zwaar zijn, toch kan hij tot wel 55 km/u rennen en in bomen klimmen. Net zoals jij is hij een robuuste natuurkracht die absoluut niet te onderschatten valt.
Intuïtief, zoals de haai
Het is een reputatie die aan je blijft plakken: “Hij of zij is een echte haai.” Waarom? Omdat je een eenzame jager bent, een vastberaden zeeroofdier dat zich door niets laat stoppen zodra het zijn prooi in het vizier heeft.
Maar wat jou als aankoper die reputatie heeft opgeleverd, is het feit dat jij steeds de juiste weg vindt, zelfs in troebel water. Jij herkent als allereerste de bedreigingen en kansen rondom jou. Je gebruikt je haarscherpe zintuigen en je buitengewone opmerkzaamheid om elke situatie tot in de puntjes te analyseren … terwijl je collega’s nog helemaal niets doorhebben.
Geduldig en volhardend, zoals de wolf
Jij dankt je efficiëntie als aankoper aan het feit dat je uitblinkt in teamwork. Anders gezegd: je jaagt het best in een roedel!
Je voelt je thuis in een complexe sociale structuur waar alles goed wordt gecoördineerd. Je rent achter je prooi aan en je weet dat deze uiteindelijk uitgeput zal neerzakken. Geduld, uithoudingsvermogen en groepsgevoel: dat zijn jouw sterkste punten.
Loyaal en betrouwbaar, zoals de hond
Al je klanten zijn het erover eens:jouw loyaliteit als partner is onweerlegbaar. Het idee dat je ooit iets zou doen dat tegen hun belangen indruist, is gewoonweg ondenkbaar.
Jij behoort tot de meest betrouwbare soort op de aankoopafdeling, en dat is precies waarom anderen zo graag met je samenwerken. Jij bouwt een exclusieve vertrouwensband op met je leveranciers.
Altijd met het volledige plaatje voor ogen, zoals de arend
Als een arend vlieg je over de aankoopwereld, ver boven alle anderen. Niet omdat je hen wilt domineren, maar omdat je daarboven een veel beter overzicht hebt. Hoog in de lucht zijn er namelijk weinig bedreigingen en heb je alle tijd om de wereld rustig te observeren.
De dieren op de begane grond zijn helemaal in de ban als ze omhoog kijken en jou zien vliegen. Ze wensen dat ze net zulke indrukwekkende vleugels hadden als jij en dat ze de hemel even majestueus konden doorklieven. Daarom spitst iedereen de oren als jij raad geeft.
Een zelfredzame multitasker, zoals de octopus
Jij bent een echt manusje-van-alles op de werkvloer. Of eerder: jij kunt je doel bereiken en tegelijkertijd tal van andere dingen doen, net zoals een octopus met zijn acht tentakels.
Die flexibiliteit en zelfredzaamheid stellen je leveranciers erg op prijs. Als er één diersoort op de aankoopafdeling dankzij zijn intelligentie en doelgerichte aanpak een uitweg vindt voor elke netelige situatie … dan is het de octopus wel!
Vindingrijk en methodisch, zoals de bever
In plaats van je tegen de natuurelementen te verzetten, kun je ze ook gebruiken om je doel te bereiken. Dat heeft de bever goed begrepen: met zijn vindingrijkheid lost hij elk probleem op. Jij bent de ‘bouwer’ van de aankoopafdeling, de persoon die uitgebreide constructies kan bedenken om je hulpbronnen te beschermen.
De ideale plaatsing, de efficiëntste techniek, zorgvuldig gekozen gereedschap … Jij laat niets aan het toeval over. Jij beheerst je werk perfect en kent je omgeving op je duimpje.
Empathisch en solidair, zoals de dolfijn
Is er in de oceaan een diersoort die even altruïstisch is? Een even meelevende en intelligente diersoort, die een van de meest complexe communicatiesystemen in het hele dierenrijk heeft?
Dankzij jou en je mededolfijnen kan de aankoopafdeling rekenen op mensen die opvallen door hun vriendelijkheid, hun oprechtheid en hun bereidheid om anderen te helpen en te begeleiden – zoals dolfijnen die naast een schip blijven zwemmen.
Een onvermoeibare werker, zoals de mier
Werk komt voor alles. Samen in een groot team, op een efficiënte manier. Als er op de aankoopafdeling alleen mensen zoals jij zouden werken, zouden jullie bergen kunnen verzetten.
Want jij zwoegt zoals een mier. Je gaat tot het uiterste om de groep te helpen, en je gaat volhardend en strijdlustig te werk. Je laat je nooit ontmoedigen en je voert onvermoeibaar taak na taak uit, tot je opdracht volbracht is.
Herken jij jezelf als aankoper in een of meer van deze diersoorten? Natuurlijk zijn de gelijkenissen slechts relatief en de vergelijkingen alleen maar bedoeld als illustratie. Net zoals het belangrijk is om je niet te laten leiden door clichés, zou het fout zijn om mensen tot een paar kenmerken van een diersoort te herleiden … Maar als je jezelf door zo’n vergelijking beter leert kennen, kun je ook evolueren en nog efficiënter worden in bepaalde situaties. Denk maar aan de juiste aankoopreflexen aannemen in crisistijden. Als we ons laten inspireren door bepaalde gedragingen uit het dierenrijk en als de kenmerken en strategieën van sommige diersoorten ons op ideeën brengen, kunnen we onszelf op basis hiervan verbeteren!