Elk bedrijf moet kunnen vertrouwen op een effectief beheer van zijn activiteiten, zijn productstromen en alle schakels in zijn toeleveringsketen. Dit verwijst naar twee sleutelbegrippen die vaak door elkaar worden gebruikt: logistiek en toeleveringsketen. Ze slaan echter op twee unieke concepten waartussen de verschillen van strategisch belang zijn. Laten we eens kijken hoe je ze het beste van elkaar kunt onderscheiden om de operationele prestaties en winstgevendheid van je bedrijf te optimaliseren.
Wat zijn de verschillen tussen logistiek en de toeleveringsketen?
Slim en efficiënt werkenLogistiek: definitie en doelstellingen
Logistiek verwijst naar het beheer van fysieke stromen (voorraden, mensen, apparatuur enz.) met behulp van methoden, processen en hulpmiddelen. Meer specifiek gaat het om het coördineren en verplaatsen van goederen van een productielocatie via de opslagruimte (d.w.z. het magazijn) naar het punt van levering.
Het belangrijkste doel van logistiek is de kosten, ruimte en tijd optimaliseren om een efficiënte distributie van goederen te verzekeren. De uitdaging is om de beschikbaarheid van producten en diensten te garanderen onder de best mogelijke omstandigheden wat betreft levertijden, kwaliteit en kosten, in het belang van de klanttevredenheid. Met dit in gedachten vertrouwen bedrijven over het algemeen op magazijnbeheersystemen (Warehouse Management System) om het voorraadbeheer te verbeteren en de nauwkeurigheid en efficiëntie van de opslag, het ophalen en het verpakkingsproces van producten te verhogen.
Logistiek management richt zich op de interne operaties van een organisatie en probeert elke fase van het proces te verbeteren. Dit omvat een groot aantal handelingen rond producten nadat ze zijn gemaakt. Het gaat van goederenontvangst tot het beheer van productretouren, inclusief opslag, behandeling, verpakking, laden en transport. Soms kiezen bedrijven ervoor om die dienst in zijn geheel uit te besteden aan gespecialiseerde spelers om te profiteren van hun expertise op dit gebied.
De toeleveringsketen: definitie en elementen
De toeleveringsketen omvat een heel netwerk van onderling verbonden organisaties die samenwerken om producten of diensten aan eindklanten te leveren. De toeleveringsketen, ook wel supply chain of logistieke keten genoemd (vandaar de verwarring over de terminologie), omvat productiefabrieken, leveranciers, distributeurs, commerciële partners, groothandelaars, verkopers, logistieke dienstverleners enz. Met andere woorden, alle entiteiten die betrokken zijn bij het leveren van een bepaald product of een bepaalde dienst aan een eindklant. De toeleveringsketen bestaat uit een aantal fysieke, informatie-, financiële en administratieve stromen die circuleren tussen de verschillende spelers in de keten.
Je ziet dus dat de toeleveringsketen verder reikt dan de grenzen van het bedrijf en verschillende structuren omvat om aan de vraag van de markt te voldoen. Het belangrijkste doel is om de waarde te maximaliseren voor de klant en tegelijkertijd de kosten en doorlooptijden te verlagen om zo een concurrentievoordeel te behalen.
De toeleveringsketen omvat de planning, uitvoering en controle van producten en diensten. Het proces begint zodra een bestelling wordt aangemaakt en eindigt zodra het product of de dienst is geleverd en betaald. Dit heeft betrekking op een groot aantal operaties, waaronder:
Onderzoek en ontwikkeling;
Kwaliteit;
Aankopen;
Bevoorrading;
Opslag en tijdelijke opslag;
Goederenbehandeling;
Vraagbeheer;
Routing;
Klantervaring;
Klantenservice.
Logistieke activiteiten maken daarom integraal deel uit van de toeleveringsketen.
De toeleveringsketen omvat een reeks bijzonder complexe processen, die kunnen worden vergemakkelijkt door managementtools zoals ERP (Enterprise Resource Planning1), CRM (Customer Relationship Management2) of SRM(Supplier Relationship Management3).
Organisaties kunnen ook gebruikmaken van innovatieve benaderingen om hun supply chain management te verbeteren. In dit kader wordt blockchaintechnologie steeds vaker gebruikt om de veiligheid, transparantie en traceerbaarheid van gegevens in de hele toeleveringsketen te garanderen, waardoor het vertrouwen tussen handelspartners wordt versterkt en de risico’s van verstoringen worden beperkt.
Logistiek en toeleveringsketen: dit zijn de verschillen
Adviesbureau PwC wijst ons erop dat logistiek en de toeleveringsketen voor veel bedrijven samen meer dan 10% van hun totale kosten uitmaken. Het is daarom een krachtig middel om kosten te verlagenen ons te onderscheiden op de markt. Het is echter belangrijk een onderscheid te maken tussen toeleveringsketen en logistiek om hun volledige potentieel te benutten. Deze twee begrippen verschillen van elkaar door hun reikwijdte, hun hoofddoel en hun strategische visie.
Toepassingsgebied
Het belangrijkste onderscheid tussen logistiek en de toeleveringsketen ligt in hun reikwijdte. Logistiek richt zich op de interne operaties van een bedrijf, terwijl de toeleveringsketen een breder toepassingsbereik heeft. De supply chain houdt rekening met het volledige toeleveringsnetwerk en richt zich op de coördinatie van alle betrokken spelers. De toeleveringsketen is zo breed dat, volgens een onderzoek van Geodis, slechts 6% van de bedrijven bevestigt er een volledig zicht op te hebben.
Het hoofddoel
Logistiek en de toeleveringsketen hebben ook hun eigen doelstellingen, hoewel ze elkaar voeden. Het doel van logistiek is om de klanttevredenheid te garanderen door optimaal orderbeheer.
De toeleveringsketen is er dan weer op gericht om een concurrentievoordeel te behalen en de winst te optimaliseren door de flexibiliteit, transparantie en samenwerking tussen partners te vergroten.
De strategische visie
Logistiek richt zich op het optimaliseren van de processen die betrokken zijn bij het voorraadbeheer, en bij het vervoeren, verwerken en distribueren van goederen. Het doel: elke fase van die activiteiten optimaliseren om de kosten te verlagen en de efficiëntie te verbeteren.
De toeleveringsketen daarentegen heeft een meer globale, strategische visie. Die richt zich niet alleen op specifieke processen, maar probeert alle schakels in de toeleveringsketen te integreren in een gezamenlijke aanpak. De toeleveringsketen heeft als doel de waarde voor de eindklant te maximaliseren door planning, inkoop, productie, logistiek en distributieactiviteiten effectief op elkaar af te stemmen.
Kortom, logistiek en de toeleveringsketen hebben vergelijkbare ambities op het gebied van prestaties, duurzaamheid en winstgevendheid. Maar door hun toepassingsgebieden en perspectieven zijn ze tegelijk verschillende en complementaire componenten van de bedrijfsstrategie. Eén ding is zeker: om de activiteiten te ondersteunen en het succes van je bedrijf te garanderen, moeten ze perfect op elkaar zijn afgestemd.
1 Planning van de bedrijfsmiddelen2 Beheer van klantrelaties3 Beheer van leveranciersrelaties