April is traditioneel dé maand voor Buitenlesdag. Buitenlesdag is een initiatief van Gezonde Schoolpleinen om op een leuke manier een gezonde leefstijl onder kinderen te stimuleren. Door het coronavirus viel de buitenlesdag van 30 april dit jaar in het water, maar misschien is het een idee om vanaf nu sowieso wat vaker buiten les te geven. MOS, de organisatie die ijvert voor milieuvriendelijkere en duurzamere leer- en leefomgevingen, roept leerkrachten alvast op om van élke dag een buitenlesdag te maken. Een goed idee, want onder de blote hemel is het niet alleen makkelijker om de nodige afstand te houden, maar kunnen leerlingen zich ook beter concentreren. We zetten de voordelen van creatieve buitenlessen op een rij én reiken tips aan om er het maximum uit te halen – heel leuk voor de leerlingen die gefaseerd terug naar school gaan, maar zeker ook voor de kinderen die nog even thuis moeten blijven.
Terug naar school … met creatieve buitenlessen!
Slim en efficiënt werkenDe vele voordelen van buitenlessen
Met leerlingen naar buiten gaan om ze meer te leren over de natuur: dat doen leerkrachten al veel langer dan vandaag. Maar in open lucht eens een andere les organiseren, dat is nog niet zo ingeburgerd – of tenminste, in ons land nog niet, want de Zweden zijn bijvoorbeeld kampioen in ‘outdoor learning’. Ook vakken als rekenen, kunstgeschiedenis, verkeer en lichamelijke opvoeding lenen zich perfect voor een buitenles, zo bewijzen de Zweedse leerkrachten. Het levert zelfs tal van voordelen op.
Leerlingen…
doen nieuwe ervaringen op
ervaren minder stress dan achter de schoolbanken
tonen zich makkelijker van hun creatiefste kant
ontdekken de mogelijkheden van hun eigen lichaam en krijgen meer zelfvertrouwen
raken hun energie kwijt
werken aan hun oriëntatie
slapen ’s nachts beter na een gezonde portie buitenlucht
Hoe je zo’n buitenles nu leuk en creatief kunt maken?
1. Gebruik je omgeving
Gebruik je omgeving op een creatieve manier. Op een speciaal ‘rekenplein’ van stoeptegels kun je bijvoorbeeld allerlei sommen maken. En tijdens de Franse les wijs je dingen in je omgeving aan en benoem je die, zoals een boom, wolk of vogel. Een stimulerende omgeving vraagt om creatieve lessen.
2. Plan je buitenles
Denk goed na over welke lessen je buiten wil geven. Zorg ervoor dat de school tijd en ruimte vrijmaakt in het lesrooster, en voorzie een back-upplan bij slecht weer. Bekijk ook welke factoren bepalend zijn voor een succesvol ‘buitenlokaal’.
3. Creëer een aangepaste lesplek
Al sta je dan buiten les te geven: richt je lesplek goed in. Maak het jezelf en je leerlingen makkelijk met buitenmeubilair en andere nuttige spullen. Denk hierbij aan handige klaptafels en klapbanken, een mobiel whiteboard of een flip-over, stiften of verrijdbare kastjes voor boeken. Leerlingen zullen een buitenles veel serieuzer nemen als de plek echt aanvoelt als een lesplek. En het werkt voor jou als leerkracht natuurlijk ook eens zo prettig!
4. Gebruik speciaal lesmateriaal
Natuurpunt organiseert projecten rond Educatief Natuurbeheer. Die richten zich in eerste instantie tot leerlingen van de derde graad basisonderwijs, maar op de website van MOS vind je inspiratie voor alle leeftijden, zowel voor het basisonderwijs als voor het secundair onderwijs. Neem gerust een kijkje! Ook onze pagina met tips over hoe je op school de nodige coronamaatregelen kunt toepassen zal je zeker inspireren.
Nog vragen? Onze helpdeskmedewerkers staan voor je klaar!