C-Class aankopen (Tail spend) zijn aankopen voor kleine bedragen. Vaak worden ze ten onrechte als onbelangrijk of zelfs als ‘niet-kritisch’ beschouwd. Het gaat om producten, goederen of diensten die een onderneming nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Zulke aankopen komen regelmatig voor in elke entiteit en afdeling van het bedrijf.
C-Class aankopen: de definitie
Slim en efficiënt werkenC-Class aankopen
Volgens de wet van Pareto kunnen we aankopen in drie groepen indelen. C-Class aankopen vertegenwoordigen dan 50 % van alle subcategorieën (of segmenten) en 5 % van het totale aankoopbudget van een bedrijf. Voor een vrij klein budget haalt een onderneming dus zeer veel referenties in huis. In het algemeen doen de verschillende afdelingen van een bedrijf slechts sporadisch C-Class aankopen.
A-Class, B-Class en C-Class aankopen: het verschil
De wet van Pareto staat ook bekend als de ‘wet van 20-80’. Wanneer je aankopen rangschikt op basis van hoeveel een bedrijf eraan uitgeeft, blijkt een algemene trend zich af te tekenen:
A-Class aankopen vertegenwoordigen 20 % van het totale aantal aankoopsegmenten en maken 80 % van de totale uitgaven van een onderneming uit.
B-Class aankopen zijn goed voor 30 % van het totale aantal aankoopsegmenten en vertegenwoordigen 15 % van de uitgaven.
C-Class aankopen maken 50 % van het totale aantal aankoopsegmenten uit en zijn goed voor 5 % van de uitgaven.
Zo vormen die C-Class aankopen ondanks hun kleine bedragen een strategische uitdaging voor ondernemingen:
Ten eerste kunnen sommige C-Class aankopen riskant zijn, zoals dr. Natacha Tréhan in haar artikel schrijft: What strategy should you adopt for tail spend ? (Welke strategie voor C-Class aankopen?). Het gaat hier om ‘kritische aankopen’. Sommige van die kleine aankopen moeten namelijk aan Europese normen of bepaalde veiligheidscriteria voldoen (bv. elektrisch gereedschap). Ook de leveringstermijn tijdens de winterperiode kan een risico vormen (als je strooizout niet op tijd wordt geleverd, is je magazijn onbereikbaar).
Ten tweede vertegenwoordigen C-Class aankopen, ook al gaat het om kleine bedragen, aanzienlijke verborgen en indirecte beheerkosten (aantal referenties, aantal bestellingen, aantal leveranciers, aantal facturen …). Dat zie je ook in het onderstaande diagram.
Een echte bron van besparingen op de C-Class aankopen
C-Class aankopen vertegenwoordigen 85 % van het aantal referenties in een onderneming, 60 % van het aantal bestellingen en 75 % van het aantal leveranciers (bron: Manutan). Het voorraadbeheer, de boekhoudkundige kosten en de aankoopprocessen (leveranciers kiezen, onderhandelen, alles opvolgen …) doen de totale eigendomskosten (TCO*) van zulke aankopen onvermijdelijk stijgen. Soms zijn die zelfs hoger dan de aankoopprijs!
Het begrip ’totale eigendomskosten’ (TCO) moet systematisch worden toegepast op C-Class aankopen om een beter beeld te krijgen van hun relatieve gewicht in het hele aankoopproces. Zodra een onderneming beseft hoe belangrijk C-Class aankopen zijn, hoeft ze die alleen nog maar te optimaliseren!
* Total Cost of Ownership