In 5 stappen, 40% besparen op uw secundaire aankoop. Stap 1 en 2: breng het aantal leveranciers terug.
Voor veel bedrijven is secundaire aankoop een bijzaak. De focus ligt op de primaire aankoop, zoals grondstoffen, halffabricaten en energie. De directe kosten van deze secundaire aankoop zijn vaak niet zo hoog, maar ongemerkt brengt dit aankoopproces veel verborgen kosten met zich mee. Met goed leveranciersmanagement kan meer bespaard worden dan gedacht. In deze serie blogs beschrijven we de 5 juiste stappen daarvoor.
Heilige huisjes, ze bestaan in elk bedrijf, op elke afdeling. Dus ook bij het bestellen van nieuwe producten. Meestal is de leverancier het heilige huisje: de besteller heeft een fijne relatie opgebouwd met de vertegenwoordiger, weet precies wat hij moet hebben en weet wat hij kan verwachten.
Stap 1: breng je leveranciers in kaart
Maar wat als u eens echt goed gaat kijken hoeveel leveranciers dat in totaal zijn? Ga er gerust van uit dat iedere werknemer ongeveer vijf voorkeursleveranciers heeft. Vermenigvuldig dat met het aantal medewerkers dat zelf bestelt, en u komt op een enorm aantal uit. En elke leverancier vraagt uw aandacht. Aandacht, die zich vertaalt in activiteiten zoals het onderhouden van de artikel- en bestelgegevens in uw systemen, de prijs- en leveringsafspraken plus het onderhouden van de relatie.
Stap 2: verkort de lijst met leveranciers
Het terugbrengen van het aantal leveranciers kan een enorme winst opleveren, maar is geen eenvoudige opgave. Als verantwoordelijke voor de secundaire inkoop kunt u dit het best voorzichtig aanpakken. Het overstappen naar een grote vaste leverancier, of liever het verlaten van vertrouwde adressen, kan bij individuele werknemers immers wat gevoelig liggen.
Bepaal eerst bij welke leveranciers maar een klein aantal producten wordt besteld. Zijn die producten ook bij de grotere leveranciers te krijgen? En als het niet exact hetzelfde product is, voldoet een ander merk dan misschien ook? Hoe kijken uw werknemers daar tegen aan? Als ze zich alleen met een bepaald merk werkschoenen veilig voelen, moet u dat misschien zo laten. Dat de inkoop duurder wordt, weegt niet op tegen wat ontevreden medewerkers kosten. Maar maakt het ook echt uit welk merk stiften er in het magazijn gebruikt worden? Motiveer uw handelswijze, maak duidelijke keuzes, maar zorg dat er nog wel wat te kiezen is voor de medewerkers.
Als u kiest voor een grote leverancier, laat die dan ook, zeker in het begin, volop investeren in het opbouwen van de relatie met werknemers. Laat de leverancier zelf de werknemers overtuigen, u bent niet degene die dat zou moeten doen.
Deze hele procedure is geen eenvoudige opgave, maar met goede begeleiding van uw leverancier, bijvoorbeeld Manutan, kunt nog eens 25 procent op deze specifieke kosten besparen.
Wilt u meer weten of een persoonlijk advies? Bel de Manutan Key Account Service. Zij helpen u graag verder hoe je in 5 stappen maar liefst 40% kan besparen op uw secundaire aankoop.
Zie ook: – Slimmer aankopen – whitepaper – infographic slimmer aankopen
Heeft dit artikel u op weg geholpen of heeft u iets toe te voegen? Laat een reactie achter, ik hoor graag van u!