Het huismerk van Manutan, producten met een compromisloze kwaliteit

Slim en efficiënt werken

Sinds 2016 rust het huismerk Manutan bedrijven en instellingen uit met alledaagse producten. Werknemers gebruiken onze materialen, middelen en uitrusting dag in, dag uit. Daarom is het essentieel dat die van hoge kwaliteit zijn. Een betrouwbaar en efficiënt product komt de gezondheid, de veiligheid en het welzijn van de eindgebruikers namelijk rechtstreeks ten goede.

Om de kwaliteit van het Manutan huismerk hoog te houden, passen we een strikt proces toe op alle producten. Dankzij die veeleisende aanpak kunnen we een belofte doen die uniek is op de markt: tien jaar productgarantie en drie jaar garantie op verbruiksgoederen. Thibault Brauge, de Supplier Quality Assurance Manager bij Manutan, legt uit hoe kwaliteit onlosmakelijk bij het merkreferentieproces hoort.

Kan je ons iets over je achtergrond vertellen?

Thibault Brauge: Ik heb al meer dan twintig jaar ervaring als het gaat om productkwaliteit. Voordat ik bij Manutan terechtkwam, werkte ik voor internationale aankoopgroepen en voor supermarkten. Dat was b2c dus. Vooral in China was ik vaak te vinden. Daar zag ik toe op de kwaliteit van de producten die er werden vervaardigd. Een mooie uitdaging!

Met een beproefde methode, opleidingen en een internationaal netwerk van dienstverleners stel ik nu mijn vaardigheden ten dienste van de klanten van Manutan. Als Supplier Quality Assurance Manager ben ik verantwoordelijk voor de kwaliteit van alle producten van het huismerk Manutan: van kantoor tot magazijn, inclusief industriële benodigdheden en gereedschappen, verpakkingen, veiligheid, hygiëne, terrein en tot slot catering.

Hoe controleert Manutan de kwaliteit van zijn huismerkproducten?

T. Brauge: Met zijn huismerk heeft Manutan dezelfde verantwoordelijkheid als een fabrikant. Om een goed kwaliteitsniveau te garanderen, ben ik betrokken bij de hele levenscyclus van de producten:

  • upstream, door de producten te analyseren voordat ze op de markt komen;

  • downstream, op basis van gegevens van de klantendienst (breukpercentage, algemene tevredenheid …).

In het kader van een proces van continue verbetering is de upstreamfase zeer belangrijk. Eerst brengen we de leverancier en het product dat we willen aanbieden in kaart. Daarna doen we het volgende:

  • het doelproduct bepalen, d.i. een product dat als onze kwaliteitsreferentie dient;

  • productmonsters en documentatie verzamelen (reglementaire documentatie, gebruiksaanwijzingen, certificeringen, labels …);

  • de producten analyseren aan de hand van interne en externe proeven en het documentatiepakket.

Nadat ik die elementen heb vastgesteld, schrijf ik een volledig verslag over het beoordeelde product. Dat verslag bespreek ik dan met het aankoopcomité, de productmanagers en de brandmanager bij Manutan. Samen beslissen we of het product in aanmerking komt voor het huismerk van Manutan en of we het kunnen aanbieden.

Kortom, ik vervul verschillende taken: ik leid de proeven en producten in goede banen (van aankomst tot vertrek uit onze gebouwen), en stuur het kwaliteitsproces aan.

Hoe zien de interne productproeven eruit?

T. Brauge: Ik voer de productproeven intern uit. Ik werk geval per geval en houd rekening met het product en de kenmerken ervan. Dat betekent dat ik voor elke referentie nieuwe proeven bedenk en het monster vergelijk met een eerder gekozen doelproduct.

Die stap maakt het mogelijk het product op basiscriteria te testen:

  • netheid: Is het product schoon en netjes? Goed afgewerkt? Zijn vormrestjes zichtbaar op de plastic onderdelen? Is het product goed verpakt?

  • montage: Is het product gemakkelijk te monteren? Voldoet het eindresultaat aan onze esthetische en functionele verwachtingen?

  • robuustheid: Is het product bestand tegen zware belastingen? Schokken?

  • veiligheid: Worden de gezondheid en de veiligheid van de gebruiker tijdens de hele levenscyclus van het product gewaarborgd?

Het is belangrijk om je in de schoenen van de gebruiker te verplaatsen. Ik probeer aan de hand van mijn instrumenten verschillende soorten gebruik na te bootsen en ik controleer de samenstelling van het product tot in het kleinste detail. Voor een bureau gebruik ik bijvoorbeeld gewichten en een hamer om het gewicht van zware spullen te simuleren. Ik boots ook enkele schokken na die in het dagelijkse leven vaak voorkomen.

Onlangs heb ik zelfs een opstapje doormidden gesneden om de interne materialen van de buffers te controleren en te begrijpen hoe de voetjes bevestigd waren! Voor zo’n product zijn evenwicht en sterkte namelijk van levensbelang.

Bovendien hebben alle producten van Manutan, ook het gereedschap, meerdere certificaten en labels: FEVAD, een dubbele HQE (High Environmental Quality), ISO 9001 en Ecovadis.

In welke gevallen doe je een beroep op externe laboratoria?

T. Brauge: Wanneer ik aanvullende proeven nodig vind of wanneer ik niet over de technische middelen beschik om een product te beoordelen, schakel ik mijn netwerk van dienstverleners in. Afhankelijk van de aard van de proef (mechanisch, elektrisch …), neem ik contact op met een bepaald laboratorium. Dat stelt dan proefprotocollen voor, waaruit ik de geschikte methode kies.

Als laatste voorbeeld haal graag ik een elektrisch bureau aan dat ik moest beoordelen. Het elektrische systeem moest tien jaar kunnen functioneren, zoals beloofd in ons garantiebeleid. Dat was een probleem. Nadat ik intern de basisproeven had uitgevoerd, heb ik een dienstverlener de opdracht gegeven de levensduur van het product in reële omstandigheden te testen. Daarom hebben we het product in een oven geplaatst op 45 °C, met een bepaalde vochtigheidsgraad. Daarna hebben we tien jaar van gebruik gesimuleerd, in geconcentreerde cycli. Daarvoor plaatsten we een gewicht van ongeveer 60 kilo op de tafel!

Dankzij dat compromisloze kwaliteitsproces, met een strenge selectie van onze leveranciers en een volledige analyse van de referenties, kunnen we een garantie van tien jaar aanbieden voor de producten van het Manutan huismerk.

Ontdek het assortiment van Manutan huismerkproducten hier!

Manutan helpt je graag

Meer weten? Op onze blog verzamelen we handige info, advies en praktische tips. Zo kun je je werkplek duurzaam en ergonomisch inrichten, en optimaal laten functioneren.

Vind je niet wat je zoekt? De helpdesk van Manutan staat altijd voor je klaar met extra info en advies op maat. Vul hieronder je gegevens in en bezorg ons je vraag. We helpen je zo snel mogelijk verder.

Name
Bedrijfsnaam
Contact
Whitepaper

Hou je totale eigendomskosten (TCO) in toom dankzij E-procurement

Download de whitepaper

Auteur

author image
ManutanGeschreven op 7 januari 2022

Heb je een vraag? Aarzel zeker niet om ons te contacteren!

Contact/info

Gerelateerde Artikels