Wie haalt echt voordeel uit e-procurement: de aankopers, het aankoopmanagement of het bedrijf zelf? Het antwoord is uiteraard: alle drie! Wax Digital heeft hierover 200 mensen met een functie in een aankoopafdeling bevraagd. Volgens de respondenten kunnen we de voordelen van e-procurement in drie grote categorieën onderverdelen: opportunistisch, tactisch en strategisch. Laten we even kijken wat dit concreet betekent.
De drie voordelen van e-procurement
Slim en efficiënt werkenE-procurement: de ‘opportunistische’ voordelen
32 % van de bevraagden vindt dat e-procurement opportunistische voordelen oplevert, i.e. ‘quick wins’ en voordelen op korte termijn. Dit uit zich vooral in rechtstreekse kortingen op de aankoopprijzen.
Voorbeelden die in de enquête naar voren komen:
onlineveilingen die in beide richtingen bestaan: de leveranciers die hun producten ‘afprijzen’ en de aankopers die hun behoefte publiceren om de beste aanbieding te krijgen;
grootschalige bestellingen bij één leverancier om de prijs per product te drukken;
beperking van wilde aankopen of ad-hocaankopen, zodat de aankopers profiteren van de voorwaarden die bij de geselecteerde distributeur zijn bedongen.
Naast deze ‘quick wins’ krijgen de aankopers hiermee ook de kans om de toegevoegde waarde van de e-procurementoplossingen aan het management te bewijzen. Op basis van de eerste vastgestelde returns on investment en winstmarges kan over andere toekomstige investeringen in dit soort technologie worden nagedacht (e-sourcing, Procure to Pay, e-invoicing, contract management …).
E-procurement: de ’tactische’ voordelen
32 % van de respondenten ziet ’tactische’ voordelen in e-procurement. Dit betreft voordelen op middellange termijn: tijdwinst en grotere efficiëntie voor de teams, betere productiviteit, snellere besluitvorming …
Deze voordelen vloeien vooral voort uit de automatisering van de processen voor het plaatsen van de bestelling en het leveranciersbeheer. De oplossingen zijn namelijk volledig aanpasbaar aan de behoeften van de bedrijven (vooraf bepaalde lijst met leveranciers, workflows voor validering …).
Uit de enquête blijkt dat aankopers vooral de tijdwinst, de lagere foutenlast en het globale overzicht van het aankoopgedrag van hun bedrijf waarderen. Het verbaast Wax Digital zelfs dat deze voordelen niet belangrijker zijn voor het aankoopmanagement!
E-procurement: de ‘strategische’ voordelen
De strategische voordelen zijn belangrijk voor 36 % van de bevraagde professionals. E-procurement helpt bedrijven niet het minst met hun langetermijnstrategie. Enkele voorbeelden hiervan zijn risicobeheer, optimale aankoopprognoses en invoering van een ethisch handvest.
Dit ondersteunt de groeiende trend om de aankoopstrategie aan de bedrijfsstrategie te koppelen, en om zelfs het aankoopmanagement in het uitvoerend comité op te nemen.
Opportunistisch, tactisch of strategisch … De voordelen van e-procurement komen aan ieders behoeften tegemoet. Dankzij deze technologieën kunnen bedrijven snel besparen, hun processen optimaliseren en hun bedrijfsstrategie in samenwerking met het aankoopmanagement verfijnen. Wel, waarop richt jouw bedrijf zijn pijlen?