Hoewel er nog steeds heel wat (soms onterechte) clichés over aankopers bestaan, zijn er ook bijnamen die hun imago oppoetsen. The Buyer’s Lab illustreert de rol van de aankoper met zes doordachte metaforen …
De aankoper: zes bijnamen die blijven hangen
Slim en efficiënt werken1) Bruggenbouwer
Allereerst bouwt de aankoper bruggen tussen bedrijven. Deze bruggen moeten stevig zijn, zodat ze de onzekerheid van de markt aankunnen en bedrijven in staat stellen om vrij met elkaar te communiceren. Je hebt het begrepen: de ‘bruggen’ die de aankoper bouwt, zijn de banden tussen een bedrijf en zijn leveranciers. En de aankoper zorgt ervoor dat deze nog lang stevig blijven staan.
2) Beheerder van externe bronnen
Deze beschrijving van de aankoper heb je wellicht al vaker gehoord of gelezen. Hij ‘beheert’ de relaties met leveranciers, ofwel het externe netwerk van het bedrijf. Dat verklaart ook waarom aankopen in de loop van de tijd een strategische rol hebben gekregen.
3) Fan van innovatie
De aankoper creëert waarde door binnen zijn bedrijf innovatie te stimuleren. Om hierin te slagen, moet hij eerst en vooral innoverende leveranciers aantrekken. De aankoper bekijkt dus steeds zorgvuldig de creativiteit en het innovatiepotentieel van zijn partners.
4) Business Partner
Dit is misschien wel de meest wijdverspreide bijnaam, en de omschrijving waarin de aankoper zichzelf het meest herkent. De Business Partner houdt het ecosysteem van het bedrijf draaiende en stimuleert de samenwerking en betrokkenheid tussen alle partijen. Het is een sterke metafoor die mensen eraan herinnert dat aankopers niet zomaar een ondersteunende functie hebben, maar een strategische rol die een echte meerwaarde inhoudt.
5) Haai
Deze term is gebaseerd op het beeld van de ‘cost killer’ dat vroeger courant was. Vandaag is de aankoper niet langer alleen bezig met kosten drukken, maar het blijft wel een van zijn belangrijkste taken. Tegenwoordig gebruikt de aankoper meestal andere hefbomen (zoals de totale aankoopkosten of stroomlijning van leveranciers) om zijn doelen te bereiken.
6) Niet-rond-de-potdraaier
Dit is een mooie manier om te zeggen dat de aankoper een muggenzifter is. Dat hoort zelfs onlosmakelijk bij zijn rol in het bedrijf! Om de aankopen in goede banen te leiden, houdt de aankoper alle transacties tussen leveranciers en interne klanten strak in het oog (ongeplande aankopen, geschenken …). Hij is de barrière die het bedrijf beschermt tegen corruptie en zorgt ervoor dat de vastgelegde procedures steeds worden nageleefd.
Al deze bijnamen tonen aan hoe de rol van de aankoper geleidelijk geëvolueerd is van kostendrukker naar waardetoevoeger, relatiebeheerder en innoveerder. Nu is het aan iedere aankoper om deze evolutie zelf voort te zetten!