De aankoper: zes bijnamen die blijven hangen

Slim en efficiënt werken

Hoewel er nog steeds heel wat (soms onterechte) clichés over aankopers bestaan, zijn er ook bijnamen die hun imago oppoetsen. The Buyer’s Lab illustreert de rol van de aankoper met zes doordachte metaforen …

1) Bruggenbouwer

Allereerst bouwt de aankoper bruggen tussen bedrijven. Deze bruggen moeten stevig zijn, zodat ze de onzekerheid van de markt aankunnen en bedrijven in staat stellen om vrij met elkaar te communiceren. Je hebt het begrepen: de ‘bruggen’ die de aankoper bouwt, zijn de banden tussen een bedrijf en zijn leveranciers. En de aankoper zorgt ervoor dat deze nog lang stevig blijven staan.

2) Beheerder van externe bronnen

Deze beschrijving van de aankoper heb je wellicht al vaker gehoord of gelezen. Hij ‘beheert’ de relaties met leveranciers, ofwel het externe netwerk van het bedrijf. Dat verklaart ook waarom aankopen in de loop van de tijd een strategische rol hebben gekregen.

3) Fan van innovatie

De aankoper creëert waarde door binnen zijn bedrijf innovatie te stimuleren. Om hierin te slagen, moet hij eerst en vooral innoverende leveranciers aantrekken. De aankoper bekijkt dus steeds zorgvuldig de creativiteit en het innovatiepotentieel van zijn partners.

4) Business Partner

Dit is misschien wel de meest wijdverspreide bijnaam, en de omschrijving waarin de aankoper zichzelf het meest herkent. De Business Partner houdt het ecosysteem van het bedrijf draaiende en stimuleert de samenwerking en betrokkenheid tussen alle partijen. Het is een sterke metafoor die mensen eraan herinnert dat aankopers niet zomaar een ondersteunende functie hebben, maar een strategische rol die een echte meerwaarde inhoudt.

5) Haai

Deze term is gebaseerd op het beeld van de ‘cost killer’ dat vroeger courant was. Vandaag is de aankoper niet langer alleen bezig met kosten drukken, maar het blijft wel een van zijn belangrijkste taken. Tegenwoordig gebruikt de aankoper meestal andere hefbomen (zoals de totale aankoopkosten of stroomlijning van leveranciers) om zijn doelen te bereiken.

6) Niet-rond-de-potdraaier

Dit is een mooie manier om te zeggen dat de aankoper een muggenzifter is. Dat hoort zelfs onlosmakelijk bij zijn rol in het bedrijf! Om de aankopen in goede banen te leiden, houdt de aankoper alle transacties tussen leveranciers en interne klanten strak in het oog (ongeplande aankopen, geschenken …). Hij is de barrière die het bedrijf beschermt tegen corruptie en zorgt ervoor dat de vastgelegde procedures steeds worden nageleefd.

Al deze bijnamen tonen aan hoe de rol van de aankoper geleidelijk geëvolueerd is van kostendrukker naar waardetoevoeger, relatiebeheerder en innoveerder. Nu is het aan iedere aankoper om deze evolutie zelf voort te zetten!

Manutan helpt je graag

Meer weten? Op onze blog verzamelen we handige info, advies en praktische tips. Zo kun je je werkplek duurzaam en ergonomisch inrichten, en optimaal laten functioneren.

Vind je niet wat je zoekt? De helpdesk van Manutan staat altijd voor je klaar met extra info en advies op maat. Vul hieronder je gegevens in en bezorg ons je vraag. We helpen je zo snel mogelijk verder.

Name
Bedrijfsnaam
Contact
Whitepaper

Hou je totale eigendomskosten (TCO) in toom dankzij E-procurement

Download de whitepaper

Auteur

author image
ManutanGeschreven op 5 juni 2020

Heb je een vraag? Aarzel zeker niet om ons te contacteren!

Contact/info

Gerelateerde Artikels