Om beter te presteren rekent de aankoopafdeling nu op data. Dit wordt naar voren gebracht in de laatste studie van Ardent Partners, ‘Procurement Metrics that Matter in 2020’. 40 % van de aankoopbeslissers is namelijk van mening dat ze meer waarde kunnen creëren als ze een beter zicht zouden hebben op de gegevens, en ze beter zouden kunnen analyseren.
Data, de volgende uitdaging voor de aankoopafdeling
Slim en efficiënt werkenDatastrategieën in de startblokken
Met de ontwikkeling van automatiseringstools, mobiele oplossingen, cloudapplicaties en verbonden apparaten groeit het datavolume wereldwijd exponentieel. Meer dan ooit moeten bedrijven ‘data driven’ worden. Dat wil zeggen dat ze op gegevens moeten vertrouwen om hun beslissingen te nemen en hun koers te bepalen.
De dynamiek lijkt in gang te zijn gezet in de aankoopafdeling: maar liefst 39 % van de ondervraagde aankoopbeslissers gaf aan een datastrategie te hebben ingevoerd, tegenover 42 % die van plan was er een uit te werken en 19 % die er geen heeft. De ‘best in class’ bedrijven geven het goede voorbeeld: 60 % ervan heeft een plan voor databeheer gelanceerd!
Voor data zijn vaardigheden vereist
De bedrijven zullen ook expertise nodig hebben om die befaamde gegevens te analyseren en te gebruiken. De aankoopafdeling beschikt weliswaar over een sterk analytisch vermogen, maar moet zich vanaf nu richten op ‘data science’.
Volgens de studie is slechts 7 % van de aankoopbeslissers van mening dat hun bedrijf prat kan gaan op een uitstekende databeheersing. Dit wijst erop dat er nog veel ruimte voor verbetering is, zowel op het vlak van opleidingen als van rekrutering.
Data omzetten in waarde
Veel bedrijven hebben nog steeds moeite om hun gegevens efficiënt te beheren met het oog op een omzetting ervan in echt bruikbare informatie. Binnen de aankoopafdeling worden data doorgaans gebruikt om het beheer van categorieën en contracten te verbeteren, besparingen op te volgen of de sourcing te optimaliseren. Op de lange termijn kunnen we ons voorstellen dat data de strategische besluiten van de beslissers zullen aansturen …
Meer dan ooit zet de aankoopafdeling in op data om waarde te creëren en de digitale transformatie van het bedrijf te versnellen, een prioriteit die in deze tijd van COVID-19 brandend actueel blijft.