Een aankoopmanager is onmisbaar geworden in grote bedrijven, met name in de industrie. Hij of zij staat in voor de aankoopstrategie en het contact met de leveranciers. De aankoopmanager maakt daarnaast steeds vaker deel uit van het uitvoerend comité of het directiecomité van het bedrijf. Meer weten over de functie van aankoopmanager? Leer in deze functiebeschrijving alle aspecten ervan kennen: taken, vaardigheden, salaris en opleiding.
Aankoopmanager: functiebeschrijving
Slim en efficiënt werkenWat zijn de taken van een aankoopmanager?
De aankoopmanager kijkt naar wat zijn of haar bedrijf precies nodig heeft en in welke omgeving het actief is. Op basis daarvan bepaalt hij of zij de aankoopstrategie en het aankoopbeleid van de onderneming, en voert die uit.
Een aankoopmanager zet dus zijn of haar vaardigheden in voor de ontwikkeling van het bedrijf en beheert de uitgaven.
Zo heeft een aankoopmanager vijf hoofdtaken:
aankoopstrategie en -beleid bepalen: na overleg met de algemene directie zich aan de strategische doelstellingen aanpassen, een economische controle uitvoeren, de behoeften van de verschillende afdelingen in kaart brengen …
aankoopafdeling in goede banen leiden: de organisatie optimaliseren, nieuw talent aanwerven, het team (op)leiden …
aan onderhandelingen deelnemen: de teams ondersteunen bij gevoelige of strategische kwesties, toezicht houden op kaderovereenkomsten …
aankoopprojecten sturen: per mijlpaal opvolgen, processen en tools invoeren …
leveranciers en aankoopprestaties monitoren: specificaties opstellen, key performance indicators definiëren, toezicht houden op alle kosten en het aankoopbudget, regelmatig rapporten opstellen …
Aankoopmanagers blijven gedurende hun hele loopbaan zoeken naar kwaliteitsproducten of -diensten tegen de beste prijs. Als bekwame onderhandelaar sluit hij of zij partnerschappen met leveranciers die hun beloften nakomen (leveringstermijnen, mvo-aanpak, prijs-kwaliteitsverhouding …).
De taken van een aankoopmanager kunnen veranderen naargelang van de behoeften, maar ook afhankelijk van de activiteitensector van het bedrijf. Het werkterrein is uitgebreid en omvat nu ook leveringen, logistiek en in sommige gevallen zelfs marketing. De taak van de aankoopverantwoordelijke is steeds meer gericht op waardecreatie, met name door naar innovatieve oplossingen te zoeken en milieucriteria in aanmerking te nemen.
Over welke vaardigheden beschikt een aankoopmanager?
Zoals in elke functie moet een aankoopmanager knowhow combineren met persoonlijke kwaliteiten. Een aankoopmanager wordt dus verwacht over een heleboel vaardigheden te beschikken.
Wat betreft knowhow moet een aankoopmanager het volgende beheersen:
aankoopmethodes en commerciële onderhandelingstechnieken;
aankoopbeheerinstrumenten en -oplossingen op de markt, zoals e-procurement of e-sourcing;
de omgeving van het bedrijf: sector, functies, economische en organisatorische randvoorwaarden, producten en diensten die nodig zijn voor de productie en de goede werking van de onderneming;
onmisbare juridische kennis: handelsrecht, douanevoorschriften, vervoer van goederen …;
economische cultuur en (inter)nationaal nieuws;
projectbeheer en aanbestedingsprocedures;
een of meer vreemde talen, in het bijzonder Engels.
Wat betreft persoonlijke kwaliteiten moet een aankoopmanager blijk geven van:
charisma en interpersoonlijke vaardigheden om samen te werken met teams, andere afdelingen, leveranciers en de algemene directie;
stressbestendigheid en vasthoudendheid, vooral bij strategische onderhandelingen;
bereidheid om te luisteren naar de behoeften van talrijke gesprekspartners;
creativiteit om nieuwe optimaliseringsmogelijkheden te bedenken;
het vermogen een stap terug te kunnen zetten en een globale visie met het oog op een strategie op lange termijn;
autonomie en aanpassingsvermogen om de betrekkingen met de verschillende partners te optimaliseren.
Welke opleiding moet een aankoopmanager hebben gevolgd?
Een aankoopmanager verwerft de nodige vaardigheden dankzij een basisopleiding, jarenlange ervaring en regelmatige bijscholing.
Een aankoopmanager is doorgaans een senior manager met ongeveer tien jaar werkervaring op het gebied van aankopen. Hij of zij moet daarnaast het juiste diploma hebben, dat is meestal een masterdiploma.
Om een toekomstige aankoopmanager te worden, kunnen studenten naar een business school gaan, of een algemene of gespecialiseerde ingenieursopleiding volgen. Een masterdiploma in management, economie of aankoopmanagement biedt ook de nodige vaardigheden en kennis voor een functie met zo veel verantwoordelijkheden.
Als onderdeel van hun opleiding leren toekomstige aankoopmanagers alle markten wereldwijd te begrijpen. Ook digitale vaardigheden ontwikkelen is van groot belang. Met hun diploma op zak beheersen ze de waardeketen in een omgeving die voortdurend versnelt.
Wat verdient een aankoopmanager?
Het gemiddelde jaarsalaris van een aankoopmanager bedraagt ongeveer 105.000 euro (40.000 – 50.000 pond in het VK). Uiteraard varieert dat bedrag naargelang van de ervaring in het vak, het bedrijf waarvoor hij of zij werkt en het gemiddelde salaris in het land waar hij of zij gevestigd is.
In het algemeen is een aankoopmanager aan de slag bij een groot concern. Ook bedrijven met meer dan vijfhonderd werknemers werven profielen aan om dergelijke verantwoordelijkheden op zich te nemen. De vaardigheden van een aankoopmanager zijn steeds meer gegeerd en openen vele deuren voor hem of haar. Een aankoopmanager kan bijvoorbeeld werkzaam zijn in de automobielsector of de detailhandel, maar ook in de telecommunicatie.
Hij of zij kan in de eerste jaren tussen 60.000 en 70.000 euro bruto per jaar verdienen. Meer dan acht jaar ervaring of aan de slag in een bepaalde sector? Dan strijkt een aankoopmanager soms tot wel 150.000 euro per jaar op.
Op lange termijn kan de aankoopmanager doorgroeien tot operationeel manager, industrieel manager of algemeen manager.
Kom meer te weten over de huidige en toekomstige uitdagingen voor aankoopmanagers.