Nieuw personeel vinden is voor geen enkele afdeling een simpele klus. Wat dit proces voor de aankoopafdeling extra complex maakt, zijn de digitalisering van het werk en de verschuiving naar een meer adviserende rol.
Aankoopafdeling: nieuw inkooptalent werven, hoe pakken we dat aan?
Slim en efficiënt werkenAankoopafdelingen kunnen in hun zoektocht naar nieuw talent dus zeker hun voordeel doen met de ervaring van experts in het vinden, werven en binden van personeel. Zij geven vier concrete tips om junior-inkopers binnen te halen:
Een goed salaris en aantrekkelijke arbeidsomstandigheden
Duidelijkheid over de kwaliteiten die van een kandidaat worden verwacht
Een simpel wervingstraject
Zoveel mogelijk contact
Nieuw aankooptalent aantrekkelijke voorwaarden bieden
Natuurlijk vinden aankomende inkopers een aantrekkelijk salaris belangrijk, maar daarnaast zijn ze ook gevoelig voor andere arbeidsvoorwaarden.
De generatie die nu zijn eerste stappen op de arbeidsmarkt zet hecht bijvoorbeeld ook veel waarde aan doorgroeimogelijkheden, opleidingsmogelijkheden en een prettige werkomgeving. De wereldwijde pandemie heeft de wereld veranderd: een aankoopafdeling die geschikte kandidaten wil aantrekken, moet ook aandacht besteden aan solidariteit, teamwork en de bedrijfsmissie.
Voor kandidaten tellen de waarden van een bedrijf ook mee. Benadruk de inspanningen van het bedrijf ten aanzien van de circulaire economie, ethisch verantwoorde relaties met klanten en leveranciers, en samenwerking met de meest geëngageerde partners.
Duidelijk zijn over onmisbare kwaliteiten bij nieuw talent
De aankoopafdeling is in hoog tempo aan het veranderen en nieuwe medewerkers moeten daarin mee kunnen. Hun rol is eigenlijk tweeledig:
Ze moeten mee kunnen doen met de ontwikkelingen van dit moment
Maar ze moeten ook bijdragen aan de aanpassing van de aankoopafdeling aan nieuwe uitdagingen
Afhankelijk van de richting die het bedrijf op wil, kan het accent worden gelegd op kennis van geavanceerde digitale tools, interpretatie van aankoopgegevens of automatisering van de inkoopwaardeketen.
Ook hier heeft de wereldwijde pandemie zijn stempel op de aankoopafdeling gedrukt. Toen er zo snel mogelijk een robuuste supply chain moest worden ingericht, of snel moest worden geschakeld naar strategische sectoren, bleek hoe waardevol sociale kwaliteiten en goede intuïtie zijn.
Het wervingstraject simpel houden
De nieuwe generatie aankooptalenten is thuis in sociale netwerken.
Tel je daar de beperkingen van social distancing bij op, dan ligt een zo simpel mogelijk wervingsproces voor junior-medewerkers voor de hand.
Communicatie via e-mail, Zoom of Teams past helemaal in de wereld van de potentiële nieuwe aankoopmedewerker. En dat komt goed uit: dit is namelijk ook de manier van communiceren die steeds vaker wordt gebruikt door toekomstige partners van het bedrijf en interne klanten van de aankoopafdeling!
Contact maken met zoveel mogelijk potentieel nieuw talent
De schaarste van geschikt personeel en het verplichte afstand houden van dit moment, leiden tot een onzekerder wervingsproces. Veel kandidaten zitten in meerdere sollicitatietrajecten tegelijk. De kans dat ze onderweg afhaken, terwijl u graag met ze verder had gewild, is dus groot.
Het advies van de experts is daarom om te kiezen voor een voldoende brede voorselectie, zodat u in de laatste fase van het traject nog voldoende keuze overhoudt.
Maar er is nóg een goede reden om te werken met een grotere groep kandidaten: het promoten van het bedrijf als werkgever. Zelfs sollicitatietrajecten die voortijdig worden afgebroken, geven het bedrijf de kans om zijn bedrijfswaarden uit te dragen. Ook als de aankoopafdeling er niet in slaagt die ene veelbelovende junior-inkoper aan boord te krijgen, is er toch een positief effect op de bedrijfsreputatie.
Concluderend kunnen we zeggen dat de werving van nieuw aankooptalent sterk wordt beïnvloed door de digitale transformatie en nieuwe manieren van werken die door de pandemie zijn ontstaan. Werving van nieuw personeel is ook een kans om de diversiteit binnen het team te vergroten, zodat diverse standpunten vertegenwoordigd zijn.
Verder blijft personeelswerving een uitdaging waarbij intuïtie en vertrouwen een belangrijke rol spelen. Vertrouwen is tegenwoordig zelfs het nieuwe credo voor het management van de aankoopafdeling