Aankoopafdeling: de leveranciersrelatie als tegengif voor COVID-19

Slim en efficiënt werken

De COVID-19-epidemie blijft vele schakels in de bedrijfswaardeketen verzwakken. Het is dan ook de taak van de aankoopafdeling om de voorwaarden te scheppen voor een heropleving van de activiteit, door blokkades tussen de bedrijven op te heffen. Om een duurzaam herstel van de toeleveringsketen te bereiken, kan de aankoopafdeling vertrouwen op de kwaliteit van de leveranciersrelaties op drie niveaus.

Het betreft de kwaliteit van de leveranciersrelaties op de volgende drie niveaus:

  • de bevoorrading met grondstoffen en apparatuur veiligstellen;

  • het bedrijf op een betrouwbare manier draaiende houden;

  • de waarde tijdelijk op een andere manier verdelen.

De aankoopafdeling op de proef gesteld door COVID-19: de leveranciersrelatie, een hefboom om de bevoorrading veilig te stellen

Met onderaannemers die op inactief staan, internationale logistieke circuits onder druk en personeel dat thuis moet blijven, is het voor veel bedrijven een uitdaging om de productie op peil te houden, laat staan op te voeren. Daarom is het in deze COVID-19-tijden ontzettend belangrijk dat de aankoopafdeling de bevoorradingskanalen kan openhouden.

Vanuit dit oogpunt is de kwaliteit van de leveranciersrelatie die door de aankoopafdeling wordt gedreven, doorslaggevend. Drie voorwaarden moeten zijn vervuld:

  • een langdurige vertrouwensrelatie met elk van de grote en kleinere partners;

  • streven van de persoon die orders plaatst om zijn essentiële toeleveringsketens in stand te houden;

  • geografische solidariteit voor een belangrijk deel van de bevoorrading.

Zo heeft de Franse fabrikant Alpina Savoie [1] zijn pastaproductie kunnen verdubbelen door te vertrouwen op de keten voor biologische tarwe waar het bedrijf al vele jaren mee werkt. Ook de kartonnen en plastic verpakkingen zijn afkomstig uit de regio Rhône-Alpes.

De aankoopafdeling op de proef gesteld door COVID-19: de leveranciersrelatie, een hefboom voor de bedrijfscontinuïteit

Grondstoffen aankopen is slechts één aspect van de uitdaging waarmee de aankoopafdeling te maken krijgt. De toeleveringsketen moet namelijk kunnen rekenen op een groot aantal diensten, zoals:

  • vervoer;

  • onderhoud van de machines;

  • facilitaire diensten zoals catering, schoonmaak en beveiliging;

  • indirecte aankopen: levering van veiligheidsuitrusting en diverse verbruiksgoederen.

Ook voor dit aspect van de aankopen geldt dat een goede relatie tussen de aankoopafdeling en de leveranciers voor solidariteit tussen de partners zorgt.

Bepaalde relaties, zoals die met partners voor vervoer en facilitair beheer, zijn constant en gemakkelijk te beheren. Maar voor andere actoren die minder zichtbaar zijn en op wie minder vaak een beroep wordt gedaan, zijn de betrekkingen meer diffuus. De COVID-19-crisis toont aan hoe belangrijk het is dat de aankoopafdeling de indirecte aankopen veiligstelt.

De aankoopafdeling op de proef gesteld door COVID-19: de leveranciersrelatie, bron van een nieuwe waardeverdeling

Ten slotte illustreert de COVID-19-epidemie een derde troef van de aankoopafdeling: het vermogen om te innoveren op het vlak van value sharing.

Een respectvolle relatie onderhouden met leveranciers en de gewoonte om slimme partnerschappen op te bouwen binnen het partnerecosysteem van het bedrijf, staan hierbij centraal.

Om bijvoorbeeld in vijftig dagen evenveel beademingsapparaten te produceren als anders in drie jaar tijd, heeft Air Liquide zijn toeleveringsketen omgegooid [2].

Om deze uitdaging aan te gaan en voor 100% in de behoeften van de Franse ziekenhuizen te voorzien, grijpen partnerschappen met andere industriële spelers terug naar principes van de oorlogseconomie:

  • extra productiecapaciteit die door andere bedrijven wordt geleverd;

  • uitwisselingen van ingenieurs;

  • intelligente verdeling van toegevoegde waarde.

Om de beproeving van COVID-19 te boven te komen, haalt de aankoopafdeling voordeel uit de vele tijd die ze in de relatie met leveranciers heeft gestopt. Solidariteit tussen bedrijven is namelijk de beste manier om de activiteiten op een solide en duurzame manier te laten heropleven.  

Dit toont ook aan dat de aankoopafdeling zich bij haar digitale transformatie moet toespitsen op een kwaliteitsvolle relatie met de leveranciers.

Bronnen: [1] Les Échos – 01.04.2020 [2] Les Échos – 31.03.2020

Manutan helpt je graag

Meer weten? Op onze blog verzamelen we handige info, advies en praktische tips. Zo kun je je werkplek duurzaam en ergonomisch inrichten, en optimaal laten functioneren.

Vind je niet wat je zoekt? De helpdesk van Manutan staat altijd voor je klaar met extra info en advies op maat. Vul hieronder je gegevens in en bezorg ons je vraag. We helpen je zo snel mogelijk verder.

Name
Bedrijfsnaam
Contact
Whitepaper

Hou je totale eigendomskosten (TCO) in toom dankzij E-procurement

Download de whitepaper

Auteur

author image
ManutanGeschreven op 10 april 2020

Heb je een vraag? Aarzel zeker niet om ons te contacteren!

Contact/info

Gerelateerde Artikels