Zakelijke aankopen worden vaak in drie klassen ingedeeld op basis van de kosten die eraan verbonden zijn: A-Class, B-Class en C-Class aankopen. Maar als we deze aankopen bekijken vanuit het standpunt van de Total Cost of Ownership (TCO*), is de volgorde omgekeerd. C-Class aankopen lijken op het eerste gezicht onbeduidend, maar uiteindelijk weegt hun geringe gewicht toch door …
A-Class, B-Class en C-Class aankopen: wat is het verschil? – infographic
Slim en efficiënt werken3 aankoopklassen
Laten we elke klasse in detail bekijken:
A-Class aankopen zijn strategische producten die direct in het productieproces worden ingezet. Tegenwoordig optimaliseren ondernemingen deze aankopen vrijwel altijd. Denk maar aan grondstoffen voor industriële ondernemingen.
B-Class aankopen zijn terugkerende en strategische producten die geen deel uitmaken van het productieproces (IT-hardware, voertuigen, verplaatsingen …). Deze aankopen worden doorgaans ook eerder beheerd door de inkoopafdelingen.
Tot slot zijn er de C-Class aankopen: niet-recurrente en niet-strategische producten zoals kantoormeubilair en -benodigdheden, klein gereedschap, hygiëneproducten en kleine industriële benodigdheden. Dit zijn doorgaans eenmalige en niet erg voorspelbare aankopen!
Directe en indirecte kosten
Hoewel A-Class aankopen 75 % van de directe kosten vertegenwoordigen, zijn de meeste indirecte kosten C-Class aankopen.
C-Class aankopen vertegenwoordigen namelijk gemiddeld 5 % van het aankoopvolume van een onderneming, maar ook 60 % van het volume aan bestellingen, 75 % van het aantal leveranciers en 85 % van het aantal artikelen.
Deze trend doet de totale eigendomskosten van C-Class aankopen stijgen! Zo kan deze klasse van aankopen bijvoorbeeld drie kwart van de leveranciers van een onderneming vertegenwoordigen, en dat terwijl de jaarlijkse beheerskosten van een leverancier gemiddeld op € 1000 tot € 3000 worden geschat …
Verborgen kosten: C-Class aankopen op de eerste plaats
Hoewel het om kleine bedragen gaat (gemiddeld minder dan € 500), gaan achter C-Class aankopen grote kosten schuil. Inkoopafdelingen hebben geen controle over deze aankopen, omdat ze vaak buiten het aankoopproces worden gedaan door verschillende werknemers of afdelingen van de onderneming. Met soms verstrekkende gevolgen: het aantal bestellingen stijgt en die bevatten mogelijk meer fouten of leiden tot retours.
Nadat ondernemingen hun A-Class en B-Class aankopen hebben geoptimaliseerd, hebben ze er tegenwoordig dan ook alle belang bij om hun C-Class aankopen onder de loep te nemen. Het resultaat? Lagere kosten, meer efficiëntie en meer concurrentiekracht!
*Total Cost of Ownership