In het tijdperk van de digitale revolutie moet de aankoopafdeling zichzelf net als het bedrijf als geheel opnieuw uitvinden om zich aan te passen aan veranderingen en om concurrerend te blijven. The Hackett Group onthult in zijn jongste onderzoek de tien grote uitdagingen van de aankoopafdeling voor dit jaar. Van kostenverlagingen tot waardecreatie …
10 grote uitdagingen voor de aankoopafdeling in 2020
Slim en efficiënt werkenUitdaging 1: de rendabiliteit verbeteren
De verhouding tussen de gebruikte middelen en de gerealiseerde resultaten optimaliseren, is de belangrijkste prioriteit van de aankoopafdeling. En dan houden we nog geen rekening met de economische crisis, die deze uitdaging extra lastig zal maken. Om te slagen in haar opzet, moet de afdeling hooggekwalificeerde profielen aantrekken en opleiden en haar werking optimaliseren.
Uitdaging 2: de aankoopkosten verlagen
De totale aankoopkosten verlagen (van strategische aankopen tot C-Class aankopen) is van oudsher de doelstelling van de aankoopafdeling. Voor de tweede categorie bestaan er zes gangbare hefbomen om het beheer van deze aankopen te optimaliseren en de kosten te verlagen.
Uitdaging 3: uitgroeien tot een vertrouwenspartner
De aankoopafdeling moet haar banden met de verschillende (interne en externe) stakeholders versterken om hen bewust te maken van het aankoopbeleid en om haar invloed te vergroten. Om een echte vertrouwenspartner te worden, moet ze kiezen voor een proactieve en collaboratieve aanpak.
Uitdaging 4: technologieën moderniseren
Door haar platformen een boost te geven met de nieuwste technologieën zoals artificiële intelligentie of de cloud, kan de aankoopafdeling het hoofd bieden aan al haar uitdagingen. Deze technologieën helpen haar namelijk wendbaarder te worden, haar processen te verbeteren en de kosten te drukken.
Uitdaging 5: de invloed op de uitgaven vergroten
Door haar invloed te benutten om de uitgaven beter onder controle te houden, helpt de aankoopafdeling de aankoopkosten te drukken, de kwaliteit te verbeteren en betere strategische resultaten te behalen, zoals productinnovatie! Haar invloed op de uitgaven is een heel belangrijk criterium om de prestaties van de aankoopafdeling te meten.
Uitdaging 6: de analyse- en reportingmogelijkheden verbeteren
De analysemogelijkheden groeien razendsnel. In die zin heeft de aankoopafdeling er alle baat bij haar externe gegevens te benutten, haar dashboards te optimaliseren en te kiezen voor predictieve analyse. Zo kan ze eenvoudiger doordachte beslissingen nemen, op basis van tastbare gegevens.
Uitdaging 7: de competenties afstemmen op de behoeften van het bedrijf
Het is van essentieel belang de competenties van de aankoopteams te ontwikkelen volgens de behoeften van het bedrijf. Daarom moet de aankoopafdeling even veel focussen op vaardigheden (strategisch denken, zakelijk inzicht enz.) als op competenties (het beheersen van indicators, technologische tools enz.) door in te zetten op een veelzijdige opleiding.
Uitdaging 8: de aankoopafdeling meer wendbaar maken
Een wendbare aankoopafdeling slaagt erin de tools, de mensen en de expertise die nodig zijn om in te spelen op de noden van haar constant evoluerende activiteit te combineren. Ze koppelt vooruitziendheid en soepelheid aan teamspirit om efficiënter te werken.
Uitdaging 9: waarde creëren met category management
Dankzij category management brengt de aankoopafdeling veel makkelijker kansen en innovaties op de markt in kaart. Zo kan ze tegelijk de interne kosten terugdringen en de verkoop een boost geven. Dat is een uitstekende aanpak om haar relaties met de handelspartners te versterken en nog meer waarde te creëren voor de klanten.
Uitdaging 10: de prestaties beter evalueren
Als de aankoopafdeling erin slaagt haar prestaties beter te meten, dan kan ze haar waardeketens en haar communicatie met de verschillende stakeholders maximaliseren.
Deze tien uitdagingen blijven op dit moment de prioriteit van de aankoopafdeling. Sommige ervan zijn zelfs dubbel zo belangrijk in deze crisisperiode (wendbaarheid, analyse, technologieën enz.)! Toch mogen we niet vergeten dat de aankoopafdeling nog vele andere aandachtspunten heeft die in deze tijden aan belang kunnen winnen. De relatie met leveranciers staat daarbij met stip op één.