Efficiëntie is cruciaal op elke werkvloer, en zeker in het magazijn is dat het geval. Orderpickers leggen elke dag namelijk tientallen kilometers af. Door de looproutes van je magazijn optimaal in te richten, kun je hen heel wat afstand (en dus tijd) besparen. Geen idee hoe je eraan begint? De ABC-indeling zet je op weg!
Je magazijn inrichten met behulp van de ABC-analyse
Kantoorinrichting en magazijninrichtingHet abc van de ABC-analyse
De ABC-analyse is een bijzonder populaire methode voor magazijninrichting. Je deelt daarbij alle producten in je magazijn op in drie groepen:
Snellopers (A)
Minder snel lopende artikelen (B)
Traaglopers (C)
De snellopers leg je vooraan, logischerwijs gevolgd door B, en dan C iets verder naar achter in het magazijn. Dit systeem vermindert de afstand en de fysieke belasting voor orderpickers, waardoor je dus heel wat tijd bespaart en kosten drukt.
Wat hoort waar?
Welke producten horen nu in welke categorie? Om dit te weten te komen, moet je de omloopsnelheid van alle producten kennen. Dat is het aantal keer dat een item wordt verkocht gedurende een bepaalde termijn. Hoe meer een bepaald product verkoopt, hoe hoger de omloopsnelheid. De formule ‘omloopsnelheid: omzet in stuks/gemiddelde voorraad in stuks’ geeft je een idee, maar je kunt de omloopsnelheid ook berekenen met een WMS met analysefunctie. Logistiek.nl geeft deze cijfers alvast als richtlijn: de A-categorie maakt 20% van de producten en 80% van de orderlijnen uit, de B-categorie 30% en 15%, en de C-categorie 50% en 5%. Met één enkele berekening kom je er echter niet vanaf: het is belangrijk dat je regelmatig een nieuwe blik op de omloopsnelheden werpt, want die kunnen uiteraard veranderen.
Andere aandachtspunten voor je magazijninrichting
De ABC-analyse geeft je zeker inspiratie, maar natuurlijk hou je bij je magazijninrichting beter ook rekening met de bijzondere vereisten voor gevaarlijke stoffen én met andere producteigenschappen, zoals vorm en gewicht. Voor afwijkende goederen kun je bijvoorbeeld speciale stellingen voorzien. Denk er bovendien aan dat, als je te veel A-producten bij elkaar opslaat, er op die plek drukte of zelfs file kan ontstaan. Efficiënt is anders – om over de veiligheid nog maar te zwijgen.
Op dit vlak zijn er tot slot heel wat nieuwe ontwikkelingen in de branche. Sommige bedrijven richten hun magazijn bijvoorbeeld met opzet ‘onlogisch’ in om fouten te vermijden. Denk aan een warehouse waarin allerlei verzorgingsproducten opgeslagen liggen, en waar twee verschillende soorten conditioner bewust níet naast elkaar te vinden zijn om te voorkomen dat medewerkers per ongeluk de verkeerde soort meenemen.
Meer weten over een optimale magazijninrichting? Lees dan zeker onze gratis whitepaper over dit onderwerp, of neem contact op met onze helpdesk.