Industrie 4.0 en magazijn 4.0 zijn termen die we in de logistieke wereld steeds vaker horen. Ze verwijzen naar de digitale transformatie van magazijnen door het gebruik van nieuwe technologieën voor verschillende doeleinden. Ontdek hoe nieuwe technologieën de magazijnen van morgen (blijven) transformeren om aan de nieuwe vereisten van de consument te voldoen.
Hoe ziet het magazijn van morgen eruit?
Kantoorinrichting en magazijninrichtingIndustrie 4.0 of de industrie van nieuwe technologieën
Het concept van industrie 4.0, dat we gerust als de vierde industriële revolutie mogen beschouwen, bestaat erin dat we de unieke voordelen die eerdere revoluties tot dusver teweegbrachten, ten volle benutten: technologie, automatisering (drones en robots), kunstmatige intelligentie, internet en de capaciteit om volumineuze gegevens vast te leggen en te verwerken via gegevenswetenschap.
Hierbij mogen we niet uit het oog verliezen dat industrie 4.0 niet alleen betrekking heeft op productieactiviteiten. Het is even goed van toepassing op vele andere functionele afdelingen, zoals opslagactiviteiten. Deze laatste vormen een afgesloten fysieke ruimte met een welomschreven functie en tal van opties voor automatisering en technologie waaruit je kunt kiezen om het juiste model of de juiste modellen voor je bedrijf samen te stellen.
Het Internet of Things (IoT), big data en gegevenswetenschap, augmented reality, computervisie, kunstmatige intelligentie (AI), goedkope sensoren, cobots en high-level computerwetenschap kunnen worden gecombineerd tot een robuust automatiseringssysteem voor jouw magazijn. In dit opzicht spreken we van 'intelligente' magazijnen en distributiecentra, een essentieel onderdeel van de toeleveringsketen.
Magazijn 4.0: een magazijn voor de toekomst
WMS-tools (warehouse management system) vormen de basis van magazijn 4.0, maar zijn geen complete oplossing. De basiselementen van een WMS verschaffen, afhankelijk van de implementatie ervan, gegevens over welke goederen zijn verzonden, welke zijn ontvangen en waar ze zijn opgeslagen. Met andere woorden, het is een systeem voor de ordening en verwerking van gegevens dat aanbevelingen voor actie kan geven.
Een intelligent magazijn gaat veel verder dan het WMS. Door het traject te volgen van het 'stappenplan voor de digitalisering' van jouw bedrijf, boek je aanzienlijke vooruitgang bij de automatisering van de commerciële en operationele processen en regels.
Het beheer van de details van informatie via gegevensanalyse en het gebruik van AI om autonome beslissingen te nemen en via onderling verbonden apparaten acties uit te voeren, stelt jouw bedrijf in staat:
om de kosten te drukken;
om de activiteiten op een wereldwijde schaal te normaliseren;
om de uiteindelijke doelstellingen inzake servicekwaliteit te bereiken.
Magazijn 4.0: een efficiënt tussenstation tussen alle belanghebbenden
Bij de opzet van je specifieke programma moet je er rekening mee houden dat een magazijn eigenlijk gewoonweg moet dienen als tussenstation tussen de verschillende belanghebbenden.
Leveranciers en jouw bedrijf
De strategie voor de bevoorradingsketen bepaalt de timing en de hoeveelheid materialen die je nodig hebt om het beoogde niveau van klantenservice te bereiken.
Vraag en productie
Het uiteindelijke doel is om de investeringen zoveel mogelijk te beperken. Maar onlangs hebben veel bedrijven hun risicobeperking opnieuw geëvalueerd en ervoor gekozen om een bepaald bedrag beschikbaar te houden om een ononderbroken en efficiëntere productie te garanderen.
Productie en klanten
Het magazijn dient om producten op te slaan en te beschermen met het oog op de levering aan de klant (orderverzameling, verpakking, opstelling, verzending).
Wat zijn de voordelen van magazijn 4.0?
Programma's om magazijn 4.0 te implementeren, bieden tal van voordelen en worden steeds populairder bij magazijnverantwoordelijken.
Lagere exploitatiekosten van het magazijn
Het eerste voordeel van magazijn 4.0 is de verlaging van de kosten voor de programmering van laadkaaien en andere kosten voor chauffeurs/vervoerders en van de kosten voor de organisatie die nodig is om de middelen op de stroom af te stemmen.
Hogere productiviteit
Het gebruik van automatisering en technologie is een doeltreffende manier om niet alleen tijdverspilling door verplaatsingen, inventarisatie, herbewerking en overbehandeling, maar ook wachttijden en conflicten inzake uitrusting uit de wereld te helpen. Bovendien wordt het mogelijk om bepaalde terugkerende handelingen te automatiseren. Zo verminder je de sleur van magazijnwerk en kun je de teams inzetten voor taken met een hogere toegevoegde waarde.
Verbetering van de kwaliteit van bestellingen
Het magazijn van morgen maakt het mogelijk om de reactietijden voor order- en/of leveringswijzigingen te verkorten en fouten bij de orderverzameling te vermijden. Bovendien zorgt het ook voor een nauwkeurige verpakking en etikettering.
Algemene verbetering van het niveau van de e-commercediensten
Voor spelers op de e-commercemarkt is magazijn 4.0 een manier om hun serviceniveau aanzienlijk te verbeteren. Het garandeert namelijk:
een tijdige levering van goederen;
nauwkeurige en volledige verzendingen;
een correcte verpakking;
berichtgeving aan klanten over de status van hun bestelling;
optimale reactietijden van de klantenservice.
Naar een geleidelijke invoering van magazijn 4.0
Wat jouw doelstellingen ook zijn, er is altijd een manier om je magazijnbeheer via digitale technologie te optimaliseren. De digitale transformatie is volop aan de gang. Het is dan ook van essentieel belang dat we ons aanpassen om aan de nieuwe verwachtingen van consumenten, maar ook van magazijnoperators, te voldoen. Wanneer magazijn 4.0 correct wordt ingevoerd, is het een efficiënte oplossing om een grote hoeveelheid gegevens en informatie te genereren om je bedrijf beter te beheren en je concurrentiekracht te vergroten.
Veranderingen hoeven niet grootschalig, radicaal of revolutionair te zijn om tastbare en merkbare voordelen op te leveren. Elk goed programma voor verandermanagement komt in de vorm van kleine stappen die je gemakkelijk kunt zetten. Neem dus de tijd om je actieplan op te stellen zonder dat je jouw manier van werken radicaal verandert. Definieer mijlpalen op korte, middellange en lange termijn om de digitale transformatie van je magazijn geleidelijk op gang te brengen.