Productduurzaamheid is een vereiste geworden voor alle soorten bedrijven. Dit is een reactie op de ecologische noodsituatie, maar ook op de groeiende belangstelling van consumenten en publieke besluitvormers op dit gebied. Inkoopmanagers hebben daarom geen andere keuze dan productduurzaamheid te integreren in hun strategieën om de groei van hun organisatie op de lange termijn te garanderen.
Wat is productduurzaamheid?
Een duurzame werkplekProductduurzaamheid: definitie
Etymologisch gezien is een duurzaam product een product dat lang meegaat. Dit verwijst naar de duurzaamheid, prestaties en repareerbaarheid van het product.
Het concept duurzaamheid sluit echter ook aan bij duurzame ontwikkeling, gedefinieerd door de Brundtland-commissie van de Verenigde Naties als 'een ontwikkelingspatroon dat voorziet in de behoeften van het heden zonder het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen'.
In die zin verwijst de duurzaamheid van een product naar veel meer dan alleen de levensduur, kwaliteit of efficiëntie. Deze benadering houdt in dat de impact van deze goederen op het milieu en de maatschappij wordt geminimaliseerd door rekening te houden met hun volledige levenscyclus: ontwerp, maar ook productie, gebruik en einde van de levensduur.
In dit opzicht is ecodesign het uitgangspunt voor elk duurzaam product. Deze eerste fase bestaat uit het verminderen van het gebruik van grondstoffen en het besparen van de energie die nodig is om het product te transformeren, terwijl de toegevoegde waarde behouden blijft.
Productduurzaamheid is gebaseerd op drie belangrijke pijlers:
Milieuduurzaamheid: het efficiënte gebruik van hulpbronnen, vermindering van de uitstoot van broeikasgassen en van afval, enz.
Sociale duurzaamheid: respect voor mensenrechten, gezondheid en veiligheid van werknemers, ethische bedrijfspraktijken, enz.
Economische duurzaamheid: de aankoop-/verkoopprijs en bijbehorende kosten, met andere woorden, de financiële levensvatbaarheid op de lange termijn.
Zoals je kunt zien is de mate van duurzaamheid van een product rechtstreeks van invloed op het ontwikkelingsproces en op de snelheid waarmee het wordt geproduceerd, gebruikt en vernieuwd. Deze realiteit stelt organisaties voor zowel economische als ecologische uitdagingen.
Hoe kan duurzaamheid een rol spelen bij je inkoop?
Om duurzaamheid te integreren in hun langetermijnstrategie moeten inkoopafdelingen samenwerken met de verschillende belanghebbenden van het bedrijf.
Leveranciers aan boord krijgen
Leveranciers spelen een belangrijke rol als het gaat om duurzaamheid. Elk bedrijf moet duurzaamheid integreren in zijn processen voor inkoop, aanbesteding en leveranciersbeoordeling. Het idee is om de meest ervaren spelers op dit gebied te identificeren en de anderen mee te krijgen in deze positieve ontwikkelingen.
Dit betekent dat we duurzaamheidscriteria moeten opstellen, benchmarknormen (EcoVadis, ISO 26000, enz.) moeten gebruiken om partners te kiezen en regelmatig audits moeten uitvoeren om hun duurzame praktijken te beoordelen. Naast het versterken van partnerschappen met leveranciers die dezelfde waarden delen, stelt dit elk bedrijf in staat om de transparantie binnen de toeleveringsketen te vergroten.
Interne training en informatie
Bij de aanschaf van duurzame goederen en diensten moet je over de juiste kennis en informatie beschikken. Daarom is het belangrijk om inkoopteams en opdrachtgevers te trainen en te informeren over duurzame praktijken die ze kunnen opnemen in hun besluitvormingsprocessen.
Om dit te bereiken moeten inkopers ervoor zorgen dat ze samenwerken met leveranciers die over deze kennis beschikken en deze op grote schaal delen. Dit kan variëren van het tonen van een keurmerk van uitmuntendheid (zoals het Europese Ecolabel, FSC1 of PEFC2) tot het opzetten van een geavanceerd classificatiesysteem om de ecologische voetafdruk van producten te beoordelen en deze binnen dezelfde categorie met elkaar te vergelijken.
Uiteindelijk creëren deze middelen de voorwaarden die nodig zijn om de verschillende belanghebbenden te betrekken, inkooppraktijken duurzaam te transformeren en een cultuur van duurzaamheid binnen bedrijven te bevorderen.
Het belang van productduurzaamheid
Door prestaties en verantwoordelijkheid met elkaar te verzoenen, biedt de aankoop van duurzame goederen en diensten strategische voordelen voor bedrijven.
De risico's verminderen
Ten eerste stelt de duurzaamheid van producten bedrijven in staat om te voldoen aan steeds strengere milieuvoorschriften. Dit helpt om juridische, operationele, financiële en reputatierisico's te verminderen.
Het merkimago verbeteren
Deze aanpak staat ook synoniem voor een beter merkimago. Een bedrijf dat rekening houdt met de duurzaamheid van producten laat zien dat het zich concreet inzet voor duurzame ontwikkeling. Dit trekt onvermijdelijk klanten aan die gevoelig zijn voor de impact van hun consumptie op het milieu en de maatschappij.
Concurrentievermogen stimuleren
Tot slot stimuleert de zoektocht naar duurzame producten innovatie. Dankzij deze dynamiek kunnen bedrijven:
Zich onderscheiden in de markt;
Nieuwe consumentensegmenten veroveren;
Hun concurrentievermogen vergroten.
Door de opkomst van nieuwe duurzame oplossingen en praktijken kan en dergelijke aanpak zelfs een hele bedrijfstak ten goede komen.
Hoe belichaamt Manutan EXPERT duurzaamheid?
Manutan EXPERT is het nieuwe huismerk van de Manutan Group. Met zijn marktexpertise en solide netwerk van leveranciers heeft Manutan dit merk opgebouwd om te voldoen aan de behoeften van elke organisatie, zowel privé als publiek. Het biedt de allerbeste duurzame apparatuur en accessoires tegen de juiste prijs. Vandaag de dag is Manutan Expert gebouwd op drie belangrijke pijlers.
Kwaliteit voor alles
Manutan EXPERT producten zijn ontworpen om lang mee te gaan en het milieu te beschermen. Daarom hebben ze een garantie van 10 jaar3 (behalve verbruiksartikelen). Het merk vertrouwt ook op betrouwbare leveranciers die zich allemaal inzetten om het ethische handvest voor verantwoord inkopen te respecteren.
Altijd beschikbaar
Manutan EXPERT biedt een breed scala aan referenties die zorgvuldig zijn geselecteerd door zijn experts en die alle Manutan-productgebieden bestrijken. 90% van dit brede assortiment is op voorraad, klaar voor snelle verzending.
Eerlijk en concurrerend
Met zijn eigen merk brengt Manutan een echt alternatief met de beste prijs-kwaliteitverhouding op de markt. De producten worden voornamelijk in Europa gemaakt om de afstanden en bijbehorende kosten te beperken.
Productduurzaamheid is niet langer een keuze, maar een noodzaak voor bedrijven die willen gedijen in een snel veranderende wereld. Voor besluitvormers betekent dit dat ze hun inkoopstrategieën moeten heroverwegen vanuit het perspectief van duurzame ontwikkeling. Deze aanpak, die alle belanghebbenden mobiliseert, staat synoniem voor een positief langetermijneffect op het milieu, de maatschappij en de algehele winstgevendheid van bedrijven. Op deze manier wordt productduurzaamheid een essentiële pijler van het verantwoorde bedrijfsmodel.