In februari 2021 werd specialist in bedrijfsbenodigdheden Manutan Belgium gecertificeerd als Great Place To Work. Dit kwaliteitslabel wordt jaarlijks uitgereikt door het Great Place to Work® Institute Belgium, in samenwerking met Vlerick Business School. Het is niet zomaar een etiket: GPTW staat internationaal aangeschreven als hét belangrijkste werkgeverslabel. Kort samengevat zijn de verkozen werkplekken organisaties waar medewerkers trots zijn op hun job en plezier beleven aan hun werk. De manier waarop Manutan omging met de uitdagingen van de Covid 19-crisis speelde ongetwijfeld een belangrijke rol bij de behaalde score.
Manutan opnieuw verkozen tot Great Place To Work
Een duurzame werkplekDe Great Place to Work methode
De diepgaande analyse door Great Place to Work is tweeledig: enerzijds is er een anonieme bevraging van medewerkers (de Trust Index), anderzijds een audit van de bedrijfs- en HR-cultuur (de Culture Audit). Vlerick Business School opereert voor België als coördinerend instituut. Wie een score van 80% of meer haalt, behaalt de Great Place to Work certificatie.
Tevredenheid bij medewerkers primeert
Uniek is dat de evaluatie door de medewerkers primeert. Twee derde van de eindscore van de organisatie wordt namelijk bepaald door de score op de Trust Index©. “We zijn dan ook erg trots op ons resultaat”, zegt Bruno Vanhauwaert, Sales Operations Manager voor Manutan België en Duitsland. “Zeker gezien de omstandigheden sinds maart 2020. Het continue thuiswerk maakt het er niet altijd makkelijker op om op een aangename manier te werken, en om de banden tussen collega’s van verschillende afdelingen aan te houden. Daarom lanceerden we al snel enkele heel concrete initiatieven.”
Thuiswerk met fun factor
Manutan luisterde daarvoor eerst naar het personeel. Materiaal dat zij nodig hadden om thuis te kunnen werken werd aan huis geleverd, zelfs de eigen bureaustoel! Maar ook voor de fun factor werd gezorgd, met bijvoorbeeld online coffee corners waarop men vanuit de hele Benelux kon inbellen en een virtuele escape room. Daarnaast voorzag het bedrijf ook verschillende ‘brievenbusmomentjes’. Dat zijn kleine maar fijne aandachtsmomentjes, zoals een bedankingskaartje voor de inzet in de moeilijke tijden, een virtueel borrelpakketje, een kerstkaartje,… Zo werd het sociaal contact maximaal behouden, ook al is het dan op afstand.
Manutan heeft zelfs een intern team van ‘ambassadors’, werknemers die nadenken over hoe de werkomgeving nog leuker gemaakt kan worden, en daarvoor zelfs een eigen budget hebben. Een paar concrete initiatieven zijn de organisatie van een kerstlunch op afstand, een lentekaartje en gepersonaliseerde chocolaatjes met een fijne boodschap in de brievenbus voor Valentijn.
Geen einddoel
Uiteindelijk leiden al deze initiatieven mee tot een mooi eindresultaat. Het behalen van de Great Place to Work certificatie is echter geen eindpunt. “We halen bijzonder veel waardevolle informatie uit de bevraging. Dus ook suggesties hoe we nog beter kunnen doen. Een open en transparante communicatie met de medewerkers is daarvoor cruciaal. We blíjven in elk geval inzetten op opleiding, innovatie, betrokkenheid, interne mobiliteit en het aanwakkeren van een gevoel van trots. Of zoals we het bij Manutan zeggen: All you need. With love”, concludeert Vanhauwaert.