Energie besparen op kantoor? Gebruik deze 7 tips

Een duurzame werkplek

Door de stijgende energieprijzen vragen veel ondernemers en organisaties zich af: hoe maak je het kantoor energiezuiniger? Los van de stijgende stookkosten is het belangrijk om werk te maken van energiebesparing om voorbereid te zijn op de toekomst. In heel Europa worden de energienormen voor gebouwen namelijk almaar strenger. Maar waar begin je op kantoor met energie besparen en hoe pak je dit efficiënt aan? We geven 7 tips voor een lagere energierekening.

Tip 1: Energieverspilling aanpakken

Energieverspilling terugdringen, is de goedkoopste manier om op energiekosten te besparen. Veel energie gaat namelijk verloren aan verlichting, verwarming en apparatuur die niet gebruikt worden. Om dat aan te pakken, moet je werken aan bewustwording. Wijs je medewerkers op energieverspilling en let samen op het volgende:

  • Zet computers uit aan het einde van de dag.

  • Zet de thermostaat ongeveer een uur voor vertrek al op de nachtstand.

  • Zet alle randapparatuur, zoals de printer, de lamineermachine en het koffiezetapparaat uit aan het einde van de werkdag.

  • Doe het licht uit wanneer je een ruimte verlaat (en niet alleen je werkruimte, denk hierbij bijvoorbeeld ook aan het toilet)

  • Doe de verwarming uit in ruimtes waar niemand is.

  • Haal de opladers van apparaten die zijn opgeladen uit het stopcontact

  • Zorg dat de computer automatisch op slaapstand gaat als je er geen gebruik van maakt.

  • Kies voor laptops in plaats van desktopcomputers.

Tip 2: Energieverspillers vervangen

Inventariseer het verbruik van de elektrische apparaten binnen de organisatie: welke zijn aan vernieuwing toe? Hoe kun je ze energiezuiniger inzetten? En kun je ze op bepaalde momenten helemaal uitschakelen? Oudere apparaten zijn bijvoorbeeld vaak enorme energieverspillers. Staat er in jouw bedrijfskantine een koelkast van tien jaar oud? Dan kan het enorm lonen om een nieuw model aan te schaffen dat veel energiezuiniger is. Bovendien verbruiken oudere apparaten vaak meer stroom als ze op stand-by staan.

Let bij het aanschaffen van nieuwe apparatuur altijd op het energielabel. Sinds 1 maart 2021 is er een nieuw energielabel voor elektrische apparaten, zoals beeldschermen. Het oude label ging van A+++ tot D, wat niet zo duidelijk was. Het nieuwe label loopt van A tot G. Wat eerst bijvoorbeeld labelklasse A+++ was, komt nu misschien overeen met labelklasse B, C of zelfs D of E. Het meest energiezuinig is nu gewoon energielabel A.

Tip 3: Energie besparen met vaste kantoordagen

Steeds meer ondernemers en organisaties kiezen voor hybride werken, waarbij medewerkers afwisselend thuiswerken en naar kantoor komen. Om energie te besparen op kantoor én hybride werken te faciliteren, kun je vaste kantoordagen afspreken. Op die manier zorg je dat de verwarming, verlichting en apparatuur alleen aangaat op bepaalde dagen. Kies je bijvoorbeeld voor maandagen, dinsdagen en vrijdagen, dan blijft het kantoor de rest van de week dicht. Dat scheelt flink op de energierekening.

Wil je meer flexibiliteit bieden? Dan kun je ook werken met een minimale aanwezigheidslijst. In dat geval gaat het kantoor pas open als voldoende medewerkers hebben aangegeven op een bepaalde dag op kantoor aanwezig te zijn.

Tip 4: Flexibel werken in het energiezuinige FlexOffice

Heel wat werknemers vinden flexibel werken een must. Op die manier kan iedereen werken waar, wanneer en hoe hij of zij dat wilt. Maar dat betekent niet dat je met een gigantische energieverspillende kantoortuin hoeft te werken. Je hoeft ook niet door het hele gebouw flexwerkplekken aan te bieden. Sterker nog, net met een FlexOffice kun je energiezuinige keuzes maken.

Je kunt bijvoorbeeld zorgen dat er alleen op bepaalde plekken in het gebouw flexibele werkplekken zijn ingericht en aangeven dat alleen op die plekken gewerkt kan worden. Door de flexwerkplekken op slechts een aantal plekken samen te brengen, voorkom je dat je elke verdieping en elke afdeling moet verlichten en verwarmen.

Tip 5: Energiezuinige ledverlichting kiezen

Nog altijd maken heel wat kantoorgebouwen gebruik van tl- en halogeenverlichting. Dat is jammer, want bij ledverlichting liggen de energiekosten beduidend lager dan bij de meeste andere lampen. Bovendien worden werkplekken met ledlampen veel beter verlicht. Een ledlamp is enorm zuinig in haar energieverbruik. Het scheelt maar liefst:

  • 90% in vergelijking met een gloeilamp

  • 85% in vergelijking met een tl-buis

  • 80% in vergelijking met een spaarlamp

Bovendien gaat ledverlichting veel langer mee – meestal zo’n 15.000 uur – dus tel uit je winst.

Tip 6: Bewegingssensoren installeren

Energieverspilling tegengaan én nog meer energie besparen doe je in één klap met ledlampen met een bewegingssensor. Die plaats je bij voorkeur in ruimtes die niet continu in gebruik zijn. Denk aan een magazijn, de toiletten of een opslagruimte. Ook in de hal, gang of overloop is een bewegingssensor perfect mogelijk.

Zeker in flexkantoren kan aan- of afwezigheidsdetectie of een bewegingsmelder een uitkomst bieden. Daar weet je immers niet wie als laatste de ruimte verlaat. In dat geval kunnen bewegingssensoren detecteren of er nog iemand aanwezig is. Is dat niet zo? Dan schakelt de verlichting na een bepaalde tijd automatisch uit. Komt er toch iemand binnen? Dan gaat het licht onmiddellijk automatisch terug aan.

Wist je dat er ook een tussenvorm mogelijk is? Je kunt bijvoorbeeld ook bureauverlichting met bewegingssensor overwegen. Of verlichting handmatig in- en uitschakelen, waarbij tijdens de ‘uit’-stand automatisch de bewegingssensor wordt aangeschakeld.

Tip 7: Kantoor isoleren voorkomt warmteverlies

In een gemiddeld kantoor is de temperatuur tussen de 18 en 22 graden. Wanneer het buiten kouder of warmer is, is het belangrijk de binnentemperatuur te reguleren. Isoleren is één van de beste en meest energiezuinige manieren om warmteverlies of toenemende warmte in de kantoorruimte te voorkomen. Met een goede isolatie kun je flink op energiekosten besparen, want je wordt minder afhankelijk van warmtebronnen in de winter en van airconditioning in de zomer. Zo kun je je investering snel terugverdienen. Check zeker ook of je voor de isolatie van jouw kantoorgebouw in aanmerking komt voor subsidies.

Heb je verder vragen of behoefte aan advies, neem contact met ons op.

Manutan helpt je graag

Meer weten? Op onze blog verzamelen we handige info, advies en praktische tips. Zo kun je je werkplek duurzaam en ergonomisch inrichten, en optimaal laten functioneren.

Vind je niet wat je zoekt? De helpdesk van Manutan staat altijd voor je klaar met extra info en advies op maat. Vul hieronder je gegevens in en bezorg ons je vraag. We helpen je zo snel mogelijk verder.

Name
Bedrijfsnaam
Contact
Whitepaper

Hou je totale eigendomskosten (TCO) in toom dankzij E-procurement

Download de whitepaper

Auteur

author image
ManutanGeschreven op 9 november 2021

Heb je een vraag? Aarzel zeker niet om ons te contacteren!

Contact/info

Gerelateerde Artikels