De deeleconomie. Het is een kreet die je vast vaker hebt gehoord. Maar hoe zit het eigenlijk met delen op de werkvloer? Delen we er gretig op los of verliezen we onze spullen het liefst nog geen seconde uit het oog? In dit artikel lees je meer over delen op de werkvloer (en daarbuiten) én geven we je enkele praktische tips.
Duurzaam werken: samen delen op de werkvloer
Een duurzame werkplekDe deeleconomie op de werkvloer
De deeleconomie is booming. Initiatieven zoals Peerby zijn de afgelopen jaren sterk gegroeid. Niet gek ook, want waarom zou je alles nieuw kopen terwijl je het ook in de buurt kunt lenen? Ook op de werkvloer is lenen tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Zo zegt 90% van de Belgische werknemers weleens kantoorartikelen of gereedschap met elkaar te delen.
Op zich ook niet gek, want waarom zou je de printer delen, maar je nietmachine of hamer alleen voor jezelf houden? Slimmer werken door te delen dus. Een ontwikkeling is dat spullen delen niet enkel op de werkvloer gebeurt, maar ook tussen bedrijven. Zo blijkt uit onderzoek dat 76% van de bedrijven materiaal met andere bedrijven, vestigingen of afdelingen deelt.
“76% van de bedrijven deelt materialen met andere bedrijven, vestigingen of afdelingen” – Bron: NovioResearch, 2017
Vier voordelen van delen op de werkvloer
We delen dus steeds meer op de werkvloer. Dit biedt dan ook verschillende voordelen zoals:
Het is goedkoper omdat je als bedrijf niet alles zelf hoeft te kopen
Je hebt minder ruimte nodig omdat je minder apparaten of artikelen zelf moet opslaan
Je draagt bij aan duurzaamheid op de werkvloer omdat er minder producten geproduceerd hoeven te worden
Het bevordert de sociale interactie. Je maakt tenslotte vaker een praatje met elkaar
Delen maar! De deelkast
Ok, dus je wilt spullen delen op de werkvloer promoten. Maar hoe pak je dat aan? Een eerste stap is om draagvlak te creëren onder werknemers. Dit doe je bijvoorbeeld via een centrale e-mail, presentatie, motiverende posters in de koffiehoek of door een ambassadeur aan te wijzen. Stap twee is het maken van een verzamelplek voor kantoorartikelen of gereedschap die beschikbaar zijn om te delen.
Een ‘deelkast’ is hiervoor een handig idee. Het idee is simpel: plaats op een centrale (of duidelijk gecommuniceerde) plek een kast en leg daar alle deelbare spullen in. Het idee kun je verder zo simpel of uitgebreid maken als je wilt. Kan iedereen gewoon pakken en terugleggen wat ze nodig hebben of ga je werken met een registratie-/reserveersysteem? Kijk wat voor jouw bedrijf past.
Tip: evalueer na een aantal weken/ twee maanden hoe het bevalt en of er knelpunten zijn die je kunt oplossen.
Alleen maar winnaars: slim delen met andere bedrijven
Ook onderling lenen bedrijven steeds vaker spullen van elkaar en kiezen ze voor een gezamenlijke aanschaf. Dit gebeurt vooral bij bedrijven die in hetzelfde gebouw of op een bedrijventerrein zitten. Hierbij gaat het om goederen die je wel nodig hebt, maar weinig gebruikt. Veel voorkomende voorbeelden zijn steigers, hoogwerkers, rookoverkappingen of een slagboom bij een verzamelgebouw en schrobzuigmachines.
Samen bekijken wat nodig is, goede afspraken maken en deze nakomen zijn hier belangrijk. En het resultaat? Minder kosten door een gezamenlijke aankoop of leenstructuur en duurzamer ondernemen. Een win-win situatie voor alle partijen.
Spullen lenen van andere bedrijven
In lijn met bovenstaande trend steken langzaam de eerste zakelijke leeninitiatieven de kop op. In België is Floow2.com het bekendste voorbeeld. Al verwacht onder andere Laury Zwart van Peerby dat het aantal deelinitiatieven voor bedrijven komende jaren zal toenemen. Dus heb je bijvoorbeeld een steiger, heftruck of beamer nodig voor een project? Dan kun je ook bekijken of een bedrijf in de buurt er eentje voor je heeft.
Ga jij ook voor meer duurzaamheid op de werkvloer?
Tot zover onze tips over delen binnen je bedrijf (en daarbuiten). Meer weten over duurzaam ondernemen? Bekijk dan ook onze andere blogs over duurzaamheid op de werkvloer.