6 tips om afval te scheiden op kantoor

Afvalbeheer

Ook binnen de kantooromgeving produceren we behoorlijk wat afval. Een goede afvalscheiding is dus wenselijk. Niet alleen voor het milieu, maar ook financieel gezien. Gescheiden afvalstromen blijken in de praktijk vaak goedkoper dan alles als restafval aan te bieden. Maar hoe pak je afvalscheiding op kantoor aan? In dit artikel geven we je zes tips.

Afval scheiden op kantoor – hoe zit dat?

Afvalscheiding binnen je bedrijf loont dus op meerdere manieren. Toch kan het in de praktijk nog beter. Zo blijkt uit onderzoek van Manutan dat 26% van de Belgische bedrijven geen of weinig aandacht besteedt aan afval scheiden. Daarnaast geeft 60% van de werknemers aan dat er bij hun bedrijf richtlijnen zijn over afvalscheiding.

Toch een gemiste kans, want 63% van de werknemers geeft aan beter afval te scheiden als de mogelijkheid er is. Maar waarom loopt het afvalbeheer bij veel bedrijven dan toch nog achter? Een van de voornaamste redenen is dat we thuis veel meer gewoon zijn (en deels gedwongen) worden om afval te scheiden. Denk aan het aanbieden van verschillende containers of afvalzakken en maatregelen als je afval niet goed scheidt.

Tijd dus om ook op kantoor beter om te gaan met aanwezige afvalstromen en een slag te slaan.

“63% van de Belgische werknemers zou afval beter scheiden als de mogelijkheid er is”, NovioResearch

Tips voor een betere afvalscheiding op kantoor

Wil jij de afvalscheiding op de werkvloer verbeteren? Ga dan aan de slag met onderstaande tips:

  • Breng in kaart welke soorten (bedrijfs)afval het meeste voorkomen. Binnen de kantooromgeving zijn dit over het algemeen vooral papier, karton, inktpatronen en overig afval

  • Plaats op een centrale plek een afvalbak voor gescheiden afval (of meerdere op verschillende plekken)

  • Als aanvulling hierop kun je ervoor kiezen om de afvalbakken bij bureaus weg te halen en te zorgen dat er altijd een prullenbak voor gescheiden afval in de buurt aanwezig is

  • Documenteer je afvalmanagement en communiceer het beleid en de richtlijnen duidelijk naar de medewerkers. Ook kun je hier een bewustwordingscampagne aan koppelen

  • Kies voor duurzame producten met een lange levensduur. Dit vermindert de afvalproductie. Gebruik bijvoorbeeld koffiemokken in plaats van wegwerpbekers

  • Werk met een ‘pull systeem’ voor printen waarbij iets pas geprint wordt als je ter plekke je pasje scant. Dit voorkomt dat papieren onnodig worden geprint en blijven liggen

Bonustip: kies een afvalbak die bij de uitstraling van je bedrijf past. Een prullenbak hoeft allang niet meer saai en standaard te zijn.

Ga ook voor een duurzaam afvalbeheer

Wil je meer weten over afval scheiden op de werkvloer of het invoeren van duurzame afvalscheiding? Bekijk dan ook onze andere blogs over afval scheiden voor bedrijven of neem een kijkje bij onze producten voor afvalscheiding.

Manutan helpt je graag

Meer weten? Op onze blog verzamelen we handige info, advies en praktische tips. Zo kun je je werkplek duurzaam en ergonomisch inrichten, en optimaal laten functioneren.

Vind je niet wat je zoekt? De helpdesk van Manutan staat altijd voor je klaar met extra info en advies op maat. Vul hieronder je gegevens in en bezorg ons je vraag. We helpen je zo snel mogelijk verder.

Name
Bedrijfsnaam
Contact
Whitepaper

Hou je totale eigendomskosten (TCO) in toom dankzij E-procurement

Download de whitepaper

Auteur

author image
ManutanGeschreven op 27 augustus 2019

Heb je een vraag? Aarzel zeker niet om ons te contacteren!

Contact/info

Gerelateerde Artikels