De aandachtspunten voor je evacuatieplan

Veiligheid en hygiëne op de werkvloer

Bedrijfsbranden, de aanwezigheid van gassen of andere gevaarlijke stoffen, …: in een organisatie liggen er wel wat risico’s op de loer. Vooral kleinere ondernemingen blijken wat brandpreventie betreft minder goed georganiseerd, maar een risicoanalyse, preventiemaatregelen en een evacuatieplan zijn uiteraard aangewezen voor álle bedrijven. Hoeveel werk dit vraagt, hangt sterk af van de grootte van en het soort bedrijf.

Risicoanalyse en preventiemaatregelen

Goede bedrijfshulpverlening begint met een goede risicoanalyse en plan van aanpak. Dat is niet alleen een slimme zet: zo’n risicoanalyse is ook verplicht door de Codex over het welzijn op het werk, meer bepaald Titel III, boek 3 “Brandpreventie op arbeidsplaatsen”. Daarbij citeert de Codex onder meer deze risicofactoren om rekening mee te houden: de ligging en het doel van de bedrijfslokalen, het type activiteiten in de organisatie en de kans dat er een brandstof, een oxidatiemiddel en een ontstekingsbron gelijktijdig aanwezig zijn. Je bent bovendien verplicht om elke verandering op het vlak van risico’s mee te nemen, en elke vijf jaar een nieuwe risicoanalyse uit te voeren. Al komt dat in de praktijk meestal neer op slechts een update van de bestaande analyse: je hoeft dus zeker niet van nul te beginnen.

Op basis van die risicoanalyse stel je vervolgens als werkgever een plan van aanpak op met de nodige preventiemaatregelen. Denk daarbij aan opleiding en informatie voor medewerkers en de oprichting van een brandbestrijdingsdienst – ongeacht het aantal werknemers dat je in dienst hebt. Die dienst moet preventief werken, door bijvoorbeeld situaties te signaleren die een brand zouden kunnen veroorzaken. Tijdens een brand begeleiden ze de evacuatie door collega’s in veiligheid te brengen en de toegang voor de hulpdiensten te vergemakkelijken, maar ook door de beginnende brand te bestrijden.

Alle documenten voor de brandpreventie – van het resultaat van de risicoanalyse tot de procedures bij brand – moet je bijhouden in een brandpreventiedossier. Dat vormt dé leidraad voor onder meer de preventieadviseur en de leden van het Comité voor preventie en bescherming op het werk (CPBW).

Evacuatieplan (oefenen is de boodschap!)

Een belangrijk onderdeel van het brandpreventiedossier is natuurlijk het evacuatieplan dat aangeeft hoe de evacuatie en communicatie verloopt, waar er moet verzameld worden na de evacuatie, hoe de hulpdiensten worden opgevangen en wie de leiding heeft in geval van een ernstige onverwachte gebeurtenis. Als werkgever bepaal je op basis van ARAB-artikels 52.5.2, 52.5.8, 52.5.10 en 52.5.18 het minimumaantal evacuatiewegen, uitgangen en nooduitgangen. Die routes en uitgangen moeten allemaal zo rechtstreeks mogelijk uitkomen op een veilige plaats, altijd vrijgehouden worden én duidelijk aangegeven zijn met veiligheidsverlichting en signalisatie.

Artikel 52.5 schrijft de volgende aantallen voor:

  • naast andere toegangen moeten lokalen op een verdieping of in kelders altijd voorzien zijn van minstens één trap

  • een ruimte voor honderd werknemers of meer moet minstens twee afzonderlijke trapuitgangen hebben

  • voor ruimtes voor vijfhonderd medewerkers of meer is er nood aan drie afzonderlijke trapuitgangen

In datzelfde artikel van het ARAB lezen we dat de uitgangswegen minstens zeventig centimeter breed moeten zijn, terwijl voor trappen en wegen een minimumbreedte van tachtig centimeter geldt.

Het evacuatieplan maakt deel uit van het intern noodplan, waarin elke werkgever de procedures moet vastleggen voor

  • “uitvoering taken brandbestrijdingsdienst”

  • “evacuatie van personen”

  • “evacuatieoefeningen”

  • “gebruik van beschermingsmiddelen tegen brand”

  • “informatie en opleiding van werknemers.”

Tot slot is het belangrijk dat dit plan niet alleen op papier staat; iedereen moet het zich eigen maken en op de hoogte zijn van wat er verwacht wordt wanneer een evacuatie nodig is. Oefen daarom regelmatig het evacuatieplan (minstens één keer per jaar). Het kan levens redden!

Wij helpen je graag

Op onze webshop vind je heel wat brandpreventie- en bestrijdingsmateriaal of hulpmiddelen om de veiligheid op de werkvloer in het algemeen te verhogen. Eerder op zoek naar inspiratie? Klik dan zeker door naar de artikels over brandveiligheid en veilig werken op onze blog. Met vragen kun je dan weer vrijblijvend terecht bij onze helpdesk. We helpen je graag verder!

Bron: https://werk.belgie.be/sites/default/files/nl/themas_themes/welzijn_op_het_werk_bien_etre_au_travail/arbeidsplaatsen_lieux_de_trava/internnoodplan.pdf

Manutan helpt je graag

Meer weten? Op onze blog verzamelen we handige info, advies en praktische tips. Zo kun je je werkplek duurzaam en ergonomisch inrichten, en optimaal laten functioneren.

Vind je niet wat je zoekt? De helpdesk van Manutan staat altijd voor je klaar met extra info en advies op maat. Vul hieronder je gegevens in en bezorg ons je vraag. We helpen je zo snel mogelijk verder.

Name
Bedrijfsnaam
Contact
Whitepaper

Hou je totale eigendomskosten (TCO) in toom dankzij E-procurement

Download de whitepaper

Auteur

author image
ManutanGeschreven op 4 september 2020

Heb je een vraag? Aarzel zeker niet om ons te contacteren!

Contact/info

Gerelateerde Artikels